Waar komt het verhaal vandaan dat kinderen van de ooievaar komen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Het beste antwoord

De ooievaar is verzonnen in de Victoriaanse tijd. Omdat er onderwerpen als geboorte en seksualiteit absoluut niet besproken konden en mochten worden, werd er een fabeltje omheen verzonnen. De ooievaar werd gebruikt omdat dit beestje symbolisch bekend stond als geluk en voorspoedbrenger.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zal ooit verzonnen zijn door een schrijver in een boek... En dat sloeg aan, zodanig dat mensen die zich bezwaard voelen om de waarheid te vertellen, met dit verhaaltje op de proppen komen...

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat de zeden vroeger anders waren dan nu, werd de kinderen verteld dat baby's gebracht werden door een ooievaar. Dat is een legende die in het begin van de twintigste eeuw uit Duitsland en Scandinavië via Nederland tot bij ons is geraakt.

Als de ooievaar opnieuw in de Lage Landen verscheen, stond de lente voor de deur. De lange, koude en donkere winter liep ten einde en de boeren trokken weer naar het land om hun vee erop te zetten en het land te bewerken. De ooievaars bouwden hun nesten boven op de daken van de huizen. De mensen geloofden dat je met een ooievaar op je dak behoed zou worden voor rampspoed, dat je een gelukkig jaar te wachten stond en dat je huis beschermd zou worden tegen bliksem en brand. De ooievaar was dus een geluksbrenger, wat ook de letterlijke betekenis van het woord zou zijn. 'Ooie' zou afkomstig zijn van het hoogduitse woord 'ot', wat 'geluk' betekent. 'Vaar' ou 'baren' betekenen, wat bebrepen moet worden als 'dragen'. Een ooievaar is dus een 'geluksdrager'.

Toen in 1909 de Nederlandse prinses Juliana geboren werd, deed de ooievaar zijn intrede als 'babybrenger'. Over waar die ooievaar die baby's ging halen, bestaan verschillende verklaringen. Een verklaring is dat de vogel langs kinderputten vloog en daar de baby's uithaalde. In sommige steden bestonden die kinderputten overigens echt. Of er daadwerkelijk kinderen in zaten, is niet duidelijk. Maar waarom lag de moeder dan in bed als het gezin verblijd werd met een baby? Dat kwam doordat de ooievaar bij het brengen van de baby de moeder per ongeluk had gebeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je verhaal speelt zich ca. 60 jaar te laat af.