Kun je een smoes als een vorm van liegen zien?

Bijvoorbeeld: "Ik ben te laat, want ik stond in de file!" (terwijl er geen file was)

Toegevoegd na 3 dagen:
Goeie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4K

Antwoorden (22)

#
LIEGEN
-beetnemen -bruinbakken -draaien -fantaseren -vorm van lieg -Nederlands werkwoord -oplichten -sport of spel -verzinnen -zich verloochenen -schorten -onwaarheden zeggen -onwaarheid -onwaarheid spreken -ontbreken -niet naar waarheid zeggen -kaartspel -jokken -bedrog plegen -bedriegen
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

Dus ja. Wat je doet is een onwaarheid spreken: Liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat vind ik wel.
het komt beide op hetzelfde neer
14 jaar geleden
Ja. Het is niet de waarheid spreken. En dus liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een smoes is een leugen maar dan zonder negatieve bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk! Je zegt toch iets wat niet waar is. Dat is dus liegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan lieg je.. omdat er geen file stond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is keihard liegen. Elke vorm van onwaarheid spreken is liegen, wil echter niet zeggen dat het altijd, soms is een leugentje om bestwil ok om wille van de goede vrede. Maar dan ook alleen daarom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat is een uiterst dun nuance verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja smoes is een vorm van liegen.
Klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik ben het ermee eens 'liegen'

Smoes klinkt zo onschuldig..maar blijft liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een smoes is het begin van list en bedrog en het begin van een leugen...

Ja dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verzinnen en uitbrengen van een smoes kun je vergelijken met een leugen. Bij een smoes bedenk je een andere reden, waardoor je iets wel of niet gedaan hebt, maar de ander daar niet van op de hoogte wilt stellen. Dit kan ook met alle goede bedoelingen gaan. Je wilt de ander niet kwetsen en soms is de waarheid ook helemaal niet van belang. Waarom zou iedereen alles moeten weten? Wat is het nut om iemand te laten weten dat je miss liever een avond op de bank hangt dan op zijn feest te komen. Het is onnuttige informatie om met de desbetreffende persoon te bespreken.. Het is kwetsend of onprettig. Ik vind dat niet iedereen alles hoeft te weten. Het ligt aan de relatie.. Dus een smoes is een onwaar verzinsel met als doel een 'verzachtende' situatie te creëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die zeggen dat een smoes niet erg is, liegen ook.
Dus het is allemaal GELOGEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want het is eigenlijk de waarheid verbuigen dus het is een lichte voprm van liegen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smoes: Een smoes, of uitvlucht, is een bewering waarmee men zich uit een vervelende situatie probeert te redden.

Een smoes hoeft helemaal geen leugen te zijn.

Het voorbeeld van jouw wel. Maar als die file er wel was, dan was het nog steeds een smoes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! Én de waarheid!
Natuurlijk, maar liegen is niet slecht, je krijgt er echt geem lange neus van. Maar je moet het wel doen met beleid. Bovendien moet je goed kunnen liegen als een een baan van enig niveau wilt krijgen, of bijv. politicus wilt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is zeker een vorm van liegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een smoes is iets wat niet waar is, dus is het liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,
dat is liegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft dat niet als een vorm van liegen te zien, want het is gewoon liegen.
14 jaar geleden
Een smoes verzinnen doe je alleen voor je eigen gemoedsrust, je denkt dan dat je niet echt gelogen hebt.
Maar het is dan toch echt gewoon een keiharde leugen.

Het is altijd beter om gewoon de waarheid te vertellen, dat wordt goed gewaardeerd.

Als je een smoes, een leugen verteld komt dit toch al gauw ongeloofwaardig over.
Liegen moet je kunnen, en is niet makkelijk.
Lichaamstaal verraad je al snel.

Je stijgt niet in aanzien om het maar zacht uit te drukken bij de persoon of personen tegen wie je de leugen verteld.
Achter je rug om roddelen is vaak het gevolg.

Zeg gewoon de waarheid, wat is daar mis mee!
Heb je je verslapen? Zeg dat gewoon, het overkomt iedereen wel eens. Draai er niet om heen.

Ja : een smoes is dus gewoon liegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want het is niet de waarheid.