Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komen steden aan zijn carnavalsnaam?

Toegevoegd na 1 minuut:
bijv. oeteldonk is den bosch en lampegat is eindhoven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je kan hier geen algemeen antwoord op verwachten, want iedere stad heeft in het verleden zijn naam aan een andere gebeurtenis of stads-eigenschap te danken. Lampegat is natuurlijk een logische naam voor Eindhoven (ivm Philips). Een complete lijst met carnavalsnamen vind je in de onderstaande link; sommigen met uitleg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn geboortedorp is Dussen en heet Klaiendam met carnaval omdat de grond daar bijna helemaal uit klei bestond vroeger!
Zevenbergen heet zevenbultenland, en die naam zegt genoeg;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dorpje wordt Keunedarp genoemd.
Een keun is een varken. In ons dorp was vroeger veel varkensindustrie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar de naam Oeteldonk vandaan komt, is niet helemaal bekend. Maar donk is een droge plek in het moeras en dat verwijst naar de ligging van Den Bosch. Een oetel is een kikker en die komt voor in het moeras. Dus de simpelste uitleg is de combinatie van de twee woorden Oetel en Donk die de naam Oeteldonk maakt.

Ik kom zelf oorspronkelijk uit het grensdorp Baarle-Nassau, wat in carnavalstijd Smokkelgat heet. En de bewoners Grenszuukers. 3 x raden waarom!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding