Waar komt 'something old something new something borrowed something blue' vandaan?

Wat het inhoudt dat weet ik, maar waar komt het vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Het is een Engelse huwelijkstraditie.

Het complete gedichtje is:
Something old, something new
Something borrowed, something blue
And a silver sixpence in her shoe.

Elk punt in dit gedicht vertegenwoordigt een goed-gelukteken voor de bruid. Als zij allemaal op haar huwelijksdag draagt, zal haar huwelijk gelukkig zijn. „Oud iets " symboliseert continuïteit met de familie van de bruid en het verleden. „Nieuw iets“ betekent optimisme en hoop vooruit voor het nieuwe leven van de bruid. „Geleend iets“ is gewoonlijk een punt van een gelukkig gehuwd vriend of familielid, het van wie het geluk overbracht kan worden aan de nieuwe bruid. Het geleende punt herinnert de bruid eraan dat haar geluk ook van vrienden en familie kan afhangen.

De kleur blauw is al eeuwenlang met huwelijke verbonden. In de oudheid droegen de bruiden blauw om liefde, bescheidenheid, en trouw te symboliseren. Het christendom heeft lang de maagd Maria in blauw gekleed, de zuiverheid werd geassocieerd met de kleur blauw.

En tenslotte, vertegenwoordigt een zilveren sixpence in de schoen van de bruid rijkdom en financiële veiligheid. Voor optimaal fortuin, zou de sixpence in de linkerschoen moeten zitten gedurende de huwelijksdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu maar hopen,dat de grome er ook gelukkig mee is!