Kunnen vissen eigenlijk met elkaar communiceren?...zo ja , hoe doen ze dit ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5K

Het beste antwoord

Communicatie bij vissen
Van veel vissen weten we dat ze niet bepaald stil zijn.
Sommige soorten gebruiken bijvoorbeeld extreem lage geluiden en trillingen om hun soortgenoten te lokken en te verleiden.
Dit doen ze met een orgaan dat de zwemblaas heet. De zwemblaas is een ballon van bindweefsel die zich in de buik bevindt.
Door deze te laten opzwellen of leeglopen houden de vissen hun drijfvermogen in de hand.
Maar wanneer ze hiermee geluid of luchtbellen produceren, komen die vrij uit de mond en niet, zoals bij haringen, uit de anus.

Toch gebruiken haringen hun zwemblaas, schrijft Ben Wilson, leider van de Canadese onderzoekers, in het tijdschrift Biology Letters.
Bij haringen staat de zwemblaas in verbinding met de anus, zodat ze uitgeperste lucht naar hun achterste kunnen leiden.

Wellicht kan de visserij zijn voordeel doen met deze ontdekking.
Door met speciale geluidsapparatuur de zee af te speuren naar FRT’s, kunnen vissers misschien makkelijker scholen haring opsporen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

naast geluiden en luchtbellen zijn er ook veel vissen die van kleur kunnen veranderen, en daarmee een duidelijke boodschap afgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste vissen zijn scholen vissen, ze zoeken elkaar dus altijd op, zoeken bescherming bij elkaar en eten bij elkaar.
Tevens kunnen ze prima horen en kijken.
Vissen in een tuinvijver leren zelfs de persoon kennen die ze eten geeft, ze herkenen de trillingen van deze persoon bij het lopen en ze kunnen de persoon ook zien, koikarpers kijken zelfs in je ogen!
Vissen zien aan de bewegingen van de andere vissen dat er wat aan de hand is, dat is het grote voordeel van een scholenvis, ze horen ook als de andere vissen eten.
In de paartijd communiceren ze met elkaar doorvan kleur te veranderen, het mannetje laat zien wat voor een flinke vent hij wel niet is.
Ook zijn zwemgedrag verandert.
Het driedoornige stekelbaarsje maakt het helemaal bont, behalve dat hij van kleur veranderd, krijgt hij ook nog hemelsblauwe ogen tijdens de paartijd, ja, daar vallen die vrouwen wel voor.