wie weet waarom er regelmatig enkele schoenen naast de snelweg liggen?

meestal ligt er 1. en andere kledingstukken zie je zelden. na een ongeval zou je verwachten dat ze opgeruimd worden. dus waar komen ze vandaan?

Toegevoegd na 42 seconden:
ik weet niet of ik nu in de categorie reizen of vervoer of maatschappij moet plaatsen dus dan maar hier....

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Het beste antwoord

Bouwvakkers leggen vaak hun werkkleding inclusief schoenen in een aanhanger. Als dat niet zorgvuldig is afgedekt kan het open waaien en op of naast de weg terecht komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige modellen vrachtwagencabines hebben een deur die niet echt groter is dan het gat dat hij af moet dichten, zoals op deze foto: http://www.vastgereden.nl/ufotos/2011/09/28630_dc912a253d.jpg : een korte deur en daaronder twee treden.
(Niet dat je nog veel treden nodig hebt als je je truck eerst zó ver in de grond hebt laten zakken!)

Veel andere vrachtwagens hebben echter een model deur waarbij de deur naar onderen toe een heel stuk ‘dieper’ gemaakt is dan nodig is om de eigenlijke opening naar de cabine af te dichten, zoals hier: http://www.zhzactueel.nl/wp-content/uploads/2014/07/S4350013.jpg . Deze lange deur sluit het gat naar de cabine af, en het onderste gedeelte bedekt in dichte stand ook nog twee van de drie treden. Dat geeft een betere stroomlijn (minder brandstofverbruik), en het staat fraaier – wat voor vrachtwagenchauffeurs toch verschil maakt.

En ze hebben nog een voordeel.
Veel chauffeurs rijden graag met hun schoenen uit, en als je ze dan op zo’n trede zet, waar van die gaatjes in zitten, maar die door de dichte deur losjes afgedekt wordt tegen wind en regen, kunnen ze lekker opfrissen zonder nat te worden, en zonder dat je binnen de lucht ruikt. Ze kunnen er ook niet uit vallen.
Op de foto van de witte truck meurde het echter juist in de cabine, en heeft de chauffeur niet de tijd genomen om zijn schoenen aan te doen – of hij heeft juist wel zijn schoenen gepakt en zijn slippers laten staan. In elk geval staan daar twee stuks schoeisel!

Nu zijn er ook truckcabines waar standaard een korte deur op zit, en als de werkgever hart voor zijn chauffeurs heeft (of naar minder brandstofverbruik streeft), koopt hij een wat luxer uitgevoerde versie, waar dan bij sommige modellen geen aparte langere deur voor gemaakt wordt, maar waarbij de standaard deur af fabriek aan de onderzijde van aangeschroefd extra paneel is voorzien, met hetzelfde effect.
Die panelen gaan echter na verloop van tijd soms losser zitten en zelfs rammelen, en dan kan het gebeuren dat er ongemerkt tijdens het rijden één schoen van de trede valt en die vindt men dan als eenzaam exemplaar ergens langs de weg. Want de tweede valt er niet of pas veel verderop uit.

Uiteraard kan het bij een slordigheidje ook mis gaan bij een volledig lange deur uit één stuk, als die open gaat en de chauffeur niet merkt dat er al een schoen naar beneden kukelt. Maar de tijdens de rit bewegende onderpanelen zijn hier de grote boosdoener, hoorde ik van een beroepschauffeur.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Het was wat zoeken, maar nu heb ik een link met geschikte afbeeldingen van zulke voor een bepaald model truck gemaakte deurverlengers: https://www.de-valk.nl/polyester/mx-13 En dat het niet alleen om de ‘looks’ gaat, blijkt uit deze zin: “Veel vrachtwagenchauffeurs waarderen de mogelijkheid dat je met deze deurverlengers je schoenen buiten de cabine kunt houden. Die kunnen zeker na agrarische bezoekadressen echt wel stinken.”
(Voor GV vrij vertaald van http://iepieleaks.nl/door-lengtheners-daf-cf/ )