Kan ik de gelijkwaardigheid van mensen vorm geven? Zo ja, hoe?

Stel we nemen even aan dat alle mensen gelijkwaardig zijn. Maar hoe kan ik uitdrukking geven aan die opvatting?
Op intieme schaal zoals vriendschappen, lijk je toch niet iedereen even gelijkwaardig te behandelen. Zo wordt de één wel je vriend en mag op je feestje komen en de ander niet.

Vreemdelingen die asiel aanvragen, kun je natuurlijk allemaal een gelijkwaardige behandeling geven, maar behandel je ze dan ook meteen als je gelijkwaardige?

Op wat afstandelijkere schaal begroet je de één misschien met een knikje en de ander met een lachje.

In hoeverre zitten dus onze emoties en andere fysieke/organische vormen in de weg om alle mensen gelijkwaardig te behandelen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
paulus811
8 jaar geleden
Je kan rechten en plichten van mensen niet gaan mixen met emotionele aspecten in een relatie tot elkaar. De gelijkwaardigheid gaat over zaken die in onze grondwet zijn vastgelegd. Wat je persoonlijk van iemand vindt, is iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat anderen als mens gelijkwaardig aan je zijn, wil niet zeggen dat ze ook gelijk aan je zijn en dat ze daarom ook gelijk behandeld moeten worden. Persoonlijk lijkt mij het niet haalbaar om als individu personen strikt gelijk te behandelen. Ook niet gezond trouwens. Als het goed is, zul je je ouders anders bejegenen dan je vrienden, en je buurman spreek je anders aan dan de koning. Daarmee doe ik niets af aan ieders gelijkwaardigheid als mens.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Dan is er nog het begrip 'monkeysphere' (google er maar eens op) Door onderzoek en extrapolatie vanuit experimenten op dieren zou het menselijk brein in staat zijn ongeveer 150 afzonderlijke 'plekken' in te ruimen voor individuen. Mensen die in deze groep vallen behandel je dus ook op persoonlijke wijze. Krijg je met grotere groepen mensen te maken, dan zou je terugvallen op een soort 'template' . Een voorbeeld dat hiervan vaak gegeven wordt is bv. dat veel mensen gebroken glas in de vuilniszak doen zonder het eerst goed te verpakken, omdat de vuilnisophaler niet bij de 150 'mensen' hoort maar gewoon 'datgene is wat de vuilnis ophaalt'. Niet dat er bewust zo over nagedacht wordt natuurlijk, maar onbewust. (Wellicht trouwens dat dit begrip intussen alweer onderuit gehaald is, ik las er voor het laatst enkele jaren geleden over)
Erna55
8 jaar geleden
Er is een verschil tussen gelijkwaardig en gelijk behandelen.
Er is een verschil tussen iemand vriendschappelijk benaderen en iemand als vriend beschouwen.
Datgene wat je met een vriend kunt en wilt delen maakt de band uniek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoho, allemaal! Jullie vergeten de factor tijd in jullie argumenten in te voeren. Hoe meer tijd je krijgt om kennis te maken, mensen te spreken en hun drijfveren voor een deel te achterhalen, hoe meer je gefundeerd over hen kunt oordelen (als dat al lukt). Alleen zijn we in ons dagelijks leven met zo veel specialistische dingen druk, druk dat we hiervoor geen tijd meer inruimen. Wat overigens niet wil zeggen dat voldoende tijd nemen voor anderen nu niet meer zou voorkomen. In de praktijk blijkt dat wie in een gemeenschap van maximaal 5000 personen leeft, op den duur in staat is om iedereen te kennen. Misschien niet tot in groot detail, maar wel met het idee bij wie ze horen en wat ze doen. maar dit vergt wel voldoende investering van tijd. En inderdaad soms val je terug op de Hokjesgeest dwz voor het gemak mensen in groepen indelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelijkwaardigheid ligt in het feit dat iedereen een ziel is.
Vorm / uitdrukking: behandel ieder vanuit liefde.
Dat wil nog niet zeggen dat iedereen je 'aanspreekt'. Op zich is dit niet vreemd. Hier 'speelt' o.a. aantrekking een rol. De een voelt nu eenmaal meer 'dichterbij' dan een ander. Behandel ieder met respect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe je uitdrukking kunt geven aan je opvatting, hangt af van welke definitie van gelijkwaardig je gebruikt. Probeer het eerst eens zo gedetailleerd mogelijk te definiëren. Daarna kan je vraag pas beantwoord worden.

Antwoorden (1)

Het is volgens mij een mix die je in je uitleg aangeeft.

Je begint met 'stel dat elk mens gelijkwaardig is' ...
Dat is al feitelijk het geval.

Daarna, geef je een uitleg, waarin je plaatsneemt in je eigen beschermde wereldje van je denken, wat logisch lijkt.
Maar dat eigen wereldje van jezelf heeft ergens een grens, en met die grens als barriere kan je de ene toelaten en de ander niet...
Je afscheiding is begonnen, en komt niet van de daden of cultuur van de ander, maar uit je eigen grens voort.

Wat je in dit geval dus doet is kijken naar een ander, en willen dat hij is zoals jij vindt dat hij moet zijn...;-)
Als dat in de buurt komt van jouw idee, dan laat je hem toe als kennis, vriend, partner of zo...en geeft er aandacht aan.
En daarmee heb je automatisch de rest afgekeurd...:-(
Dat zeg je niet zo snel....maar doe je wel.
Je hebt de wereld vol van gelijkwaardige....uitgesloten, buitengesloten , kansloos gemaakt om vriend van jou te worden, en hoe klein is dát.
Je grens is dan niet zo veilig meer....al denk je van wel. ;-)