Moet ik portkosten betalen in dit geval?

Ik heb een pakket laten bezorgen als brievenbuspakje, omdat dit zo aangegeven werd bij het postkantoor en hij ook in de post nl brievenbus paste. Nu heb ik dus portokosten gekregen omdat het pakje niet in de brievenbus van de ontvanger paste. Ben ik nu verplicht de portokosten te betalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Nee, die portokosten hoef je natuurlijk niet te betalen.
Als de brievenbus van de ontvanger niet aan de minimumafmetingen voldoet, is dat niet jouw schuld…

Op de kaart van je strafport staat een code. Via die code kun je betalen, maar je kunt er ook een foto van je pakketje mee opvragen. Deze foto is waarschijnlijk al een bewijs dat het om een normaal brievenbuspakketje gaat.
Maar ik verwacht niet dat je dit nodig hebt. Als je na twee herinneringen nog niet betaald hebt, hoor je doorgaans niets meer...
SimonV
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
-
Ik vind dit antwoord in meerdere opzichten ontoereikend. Ik lees dat vraagsteller “natuurlijk” gelijk heeft.
Dat is een gevoel (let wel: ook bij mij), maar geen bruikbare onderbouwing van een standpunt. Dat je er tegenin kunt gaan, maar dat je er meestal onderuit kunt als je nergens op reageert is geen argument. En het als bron gelinkte verhaal van Klachtenkompas gaat bovendien over iets heel anders! Een wél bruikbaar tegenargument om de postdienst mee te confronteren is nota bene gewoon te vinden op hun eigen website. Op http://www.postnl.nl/versturen/brief-of-kaart-versturen/verzendopties/brievenbuspakje/ staat letterlijk: "Heel soms komt het voor dat een Brievenbuspakje niet kan worden bezorgd, bijvoorbeeld als de brievenbus vol is of kleiner dan het standaard formaat. In dat geval komen we binnen enkele dagen opnieuw langs om het pakje te overhandigen of brengen we het naar een afhaalpunt in de buurt." Welnu, het is m.i. inherent aan de werking van postdiensten en niet strafbaar dat iemand zijn brievenbus toevallig eens te vol is voor een relatief dik brievenbuspakje.
Als het de norm was om daar strafport voor te rekenen, dan had post.nl zulks hier gemotiveerd moeten vermelden.
SimonV
8 jaar geleden
@Bordensteker
PostNL vindt gewoon dat het pakje van afzender te groot was, omdat het niet in de brievenbus van ontvanger paste. Er wordt niet gezegd dat de brievenbus van ontvanger te klein was. De link heb ik gezet om de mogelijkheid te laten zien eventueel nog bezwaar te maken.