Hallo,ik heb heel veel moeite met geschiedenis en samenvattingen helpen niet heeft iemand tips voor mij?Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Hallo! Hier een paar tips die mij ook helpen bij het leren van geschiedenis:
- Jort geschiedenis (youtube filmpjes, zoek maar eens op) of andere filmpjes, vooral handig als je auditief ingesteld bent.
- (Vaak) het boek doorlezen (en dan ook goed doorlezen. Als je een zin gelezen hebt hier een mentale notitie van proberen te maken. Voorlezen (al dan niet in je hoofd) aan jezelf helpt ook voor mij)
- Veel met de stof bezig zijn. Gaat het over de middeleeuwen? Kijk na een leersessie een film of serie hierover en probeer geleerde aspecten te herkennen.
- Herhalen met tussenpozen. Je leert het beste als je meerdere keren leert, met een stuk tijd ertussen. Niet een halve dag voor de toets, maar een week of twee om de dag wat ervoor doen (vooral bij grotere toetsen)
- Nadenken wat er op de toets gevraagd kan worden. Wat verwacht je? Welke vragen kan de leraar stellen? Als je voor jezelf hier een lijstje van maakt (en de antwoorden (het liefst uit je hoofd) eronder schrijft) ben je beter voorbereid en heb je het nog een keer doorgenomen.
Ik weet dat je zegt dat samenvattingen niet werken voor jou maar toch ga ik er even op in:
- Maak zelf een samenvatting van kernwoorden, alleen de belangrijkste dingen! Zo bepaal je ook wat belangrijk is.
- Maak een begrippen- en jaartallenlijst. Zet hier de belangrijkste begrippen, gebeurtenissen en jaartallen in.
- Nog over jaartallen, probeer deze te leren als woordjes (gebeurtenis-jaartal, ipv. taal 1 - taal 2)
- Maak een mindmap. Is min of meer een samenvatting maar daar moet je ook extra bij nadenken waardoor het beter blijft hangen
- schrijf met de hand (serieus, het werkt echt. Kost langer maar heb je ook wat aan)

Dit is een hele paklijst, ik hoop dat het je kan helpen! Belangrijk is wel echt dat je op tijd begint, en er lang mee bezig bent (zeker als je moeite hebt met leren) en niet de avond voor de toets een samenvatting doorleest. Als je meerdere van deze (of natuurlijk andere) tips gebruikt verwacht ik wel dat het goedkomt. En zo niet, over een (aantal) jaar kun je het laten vallen (of heb je het gekozen?) ;)

Succes! :)