Wat is het verschil tussen een hypothese en verwachting?

Zelf dacht ik altijd dat dit hetzelfde was, maar mijn leraar zei laatst dat er wel een verschil in zit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
19.3K

Antwoorden (2)

Een hypothese is een veronderstelling. In de wetenschap is het een stelling die (nog) niet bewezen is en die dient als beginpunt van een theorie, verklaring of afleiding.
- Stel dat het zus is, zou het gevolg dan zo kunnen zijn?

Een verwachting is een aanname. Je weet het niet zeker, maar denkt dat het zo zal gaan. - Het lijkt mij dat de lente weldra in aantocht is.
Amadea
8 jaar geleden
Een hypothese is óók een verwachting/veronderstelling.

Een verwachting hoeft niet erg onderbouwd te zijn. Miep is zwanger, ik verwacht dat het een jongetje wordt. Tja...

Een hypothese is een goed doordachte verondertstelling, gebaseerd op een zo'n groot mogelijk aantal feiten. Eén van de controlemiddelen is het doen van voorspellingen die op die verwachting gebaseerd zijn. Hoe vaker die voorspellingen kloppen, hoe zekerder die verwachting wordt.
Voorbeeld: de relativiteits-theorie van Einstein. Dat was destijds een nogal gewaagde theorie/veronderstelling. Inmiddels zijn er zóveel zaken die daarmee in overstemming zijn, dat we hem bewezen achten.