Waarom is verantwoordelijkheid naar jezelf en anderen zo belangrijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
3.8K
Amadea
8 jaar geleden
Wat bedoel je? De vraag is bepaald niet duidelijk. Geef een concreet voorbeeld!

Antwoorden (3)

Draai het eens om; stel dat je onverantwoordelijk voor jezelf u zijn, dan stel je je (in)direct bloot aan allerlei loerende gevaren. Denk bijvoorbeeld aan onverantwoord eten, een onverantwoord slaappatroon, zomaar van je werk wegblijven omdat je daar zin in hebt. Je kunt wel raden wat zo'n levensstijl allemaal voor negatieve gevolgen met zich mee kan brengen. Best belangrijk dus.

Ook verantwoordelijkheid voor anderen is voor hén belangrijk, maar ook voor jezelf is dit impliciet het voorhouden van een spiegel: 'Kijk, zo wil ik ook dat je mij behandelt.' Stel dat je je kinderen nogal zou onrespectvol zou behandelen of verwaarlozen, dan is het niet raar dat je later die bal terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je onverantwoordelijk bent/doet, zijn de gevolgen daar ook naar. Wat voor situatie dan ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verantwoordelijkheid heeft o.a. te maken met het omgaan met gevaar en vooral het afweren ervan, het heeft ook te maken met het beschermen van zwakkeren en bedreigde groepen.
Stel dat onze regering haar verantwoordelijkheid niet nam om het volk te beschermen en het land geordend te besturen....dan waren wij overgeleverd aan moord, doodslag, criminaliteit, chaos en noem maar op. We waren overgeleverd aan profiteurs, boeventuig en willekeur en van een veilig leven zou geen sprake meer zijn als niemand er verantwoording voor opnam.

Hetzelfde zou gelden voor ouders die geen verantwoording voor hun kinderen nemen. Onopgevoede kinderen die geen regels kennen, daaraan wil je niet overgeleverd zijn. Laat staan als ze ooit volwassen zullen zijn en volslagen doorgedraaid tot aso waar niemand mee te maken wil hebben. Elk kind moet sturing hebben en geleerd hebben wat ethiek/moraal inhoudt. Zonder sociale vaardigheden zal het leven heel moeilijk worden voor hen. Tere zieltjes onder hen, zullen uitgebuit of misbruikt worden, omdat niemand het voor hen opneemt als men zich niet ergens verantwoordelijk zou voelen.

De mens moet zich wel persoonlijk verantwoord voelen zoals bijv. in het verkeer, op het werk, op school en thuis enz. maar we hebben ook een collectieve verantwoordelijkheid voor het milieu of de natuur. We raken steeds meer doordrongen van het feit dat het zo niet door kan gaan zonder verantwoordelijkheid. Scheiden we niet allemaal afval inmiddels? Zijn er geen regels opgesteld voor de visserij...landbouw enz? We hebben door onze macht, kennis en technologie de natuur verdrongen en er enorm in ingegrepen. Diezelfde kennis heeft inmiddels ook inzicht erin verschaft waar we eigenlijk mee bezig zijn en we voelen gelukkig wel verantwoording om de volgende generaties, ook een menswaardig bestaan op deze aarde te verschaffen.