Zou je voor een kinderspreekbeurt over honden beginnen of eindigen om te vragen wie er een hond heeft en welk ras ze verkiezen ?

Eigenlijk stel je vragen op het einde van een spreekbeurt, maar om het ijs een beetje te breken is het misschien beter om het in het begin te zetten ? Graag jouw mening.

13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

An sich is het altijd een goed idee om een betoog te beginnen met een vraag, al is het maar om je onderwerp te introduceren en mensen nieuwsgierig te maken.

De vraag die je voorstelt echter, is meer geschikt voor een kringgesprek en heeft een sterk vertel-maar-raak-karakter. Wat we op GV een chatvraag zouden noemen ;-)

Om het voor een kind niet te ingewikkeld te maken, zou ik me beperken tot het vragen : Ik ga julie iets vertellen over honden. Wie heeft er allemaal een hond ? (x aantal vingers). En dan verder gaan met vertellen dat in Nederland zoveel op de zoveel mensen een hond hebben, en dan de rest van de spreekbeurt.

Heel kort en heel even de groep er bij betrekken dus, mar er NIET verder op ingaan. Dat kan, afhankelijk van wat de leraar wil, eventueel NA de spreekbeurt nog ruimschoots.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het nadeel van aan het begin stellen van de vragen is, dat je de kans loopt alles al verteld te hebben vóór je begint aan je eigen verhaal.
Dus het lijkt me niet zo'n goed plan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de vragenronde verwerken tijdens de spreekbeurt.
En de klas interactief mee laten doen.
Het meest gebruikelijke is dat eerst de informatie word gegeven over het onderwerp.
En aan het einde de vragen kunnen worden gesteld door mede klasgenoten.
Die vragen gaan dan meestal over de dingen die ze nog graag willen weten of niet hebben gehoord tijdens de spreekbeurt
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van je publiek. Het is niet onverstandig om eerst goed de aansdacht te hebben en te houden. Op het moment dat je merkt dat je de regie hebt kun je wel een gesloten vraag stellen in de zin wie heeft er een kat En dan wijsje iemand aan die het antwoord mag even.Als dat goed gaat kun je de vraag iets aanpassen in de zin van ändere huisdieren en dan wijs je weer iemand aan en noemd diens naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen. Je kind is geen gespreksleider, dan wordt het een chaos.
Laat hem gewoon beginnen met: ik ga jullie vertellen over mijn hond. Lijkt mij hoor!