Zijn wij vrij?

Zijn wij in Nederland vrij? Vind je dat iedereen met vrijheid om kan gaan? Hebben wij sturing van hogerhand nodig?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (11)

Tot op zekere hoogte ben je inderdaad vrij. Je moet je natuurlijk wel aan de geldende regels/wetten houden dus volledig vrij is het niet, maar ik denk dat je niet veel vrijer kan zijn dan dit, tenzij je in het gelukkige bezit bent van een eigen prive eiland ofzo :-) Ik denk ook dat er sturing van hogerhand nodig blijft, in dit geval dus door wetten/regels, omdat het anders waarschijnlijk een zootje gaat worden en iedereen maar doet wat hem/haar goeddunkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Thomas Hobbes (engelse filosoof) heeft hier een mooi boek overgeschreven: Leviathan. In het kort gaat het over het ontstaan van maatschappijen en waarom mensen vrijwillig er voor gekozen hebben een soort hogerhand te kiezen, met mogelijkheid tot het uitvoeren van straffen. Als we nl zo'n macht en die regels en straffen niet zouden hebben, zouden we het te druk hebben met het verdedigen van ons hebben en houden en we niet meer voor ons brood kunnen werken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij zijn beslist niet vrij.
Als ik alles op zou moeten schrijven waar wij in beperkt worden, en dan heb ik het niet eens over zaken waarvan een ieder deze beperkingen als normaal beschouwt, dan zou ik niet meer achter de computer vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, zeker in de sociologische zin van Vrijheid van godsdienst, van mening, van pers, van vereniging. Vrijheid veronderstelt een grote mate van verantwoordelijkheidszin. Vrijheid moet aangeleerd worden. Vrijheid is het mooiste goed hier op aarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent vrij totdat je de vrijheid van andere belemmert in die zin ben je weer niet vrij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vrijheid van de een houdt op bij de grens van de ander.
Ik ben vrij om naar b.v. het radiostation van mijn keuze te luisteren maar beperkt in het volume waarmee ik dat laat spelen.
Daar veel mensen er moeite mee hebben de grenzen van anderen te accepteren is er een overheid nodig die regels stelt en zonodig waarborgt. We kunnen helaas niet zonder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In letterlijke zin ben je vrij als je niet op school zit, niet hoeft te werken of als je niet opgesloten zit, maar dat bedoel je vast niet. Blijkbaar is er een versschil in het vrij zijn en je vrij voelen.

Persoonlijk voel ik me altijd vrij, ook als ik aan het werk ben. Dat antwoord ik ook altijd als ze me vragen wanneer ik vrij ben.

Ik ben namelijk vrij om te denken en te zeggen wat ik wil. Dat gaat vrij ver, want ik zeg altijd "iedereen heeft het recht om de wet te overtreden". Ik voel me hier vrij in omdat ik de consequenties rechtvaardig zijn. Niet dat ik het zou willen, hoor, alhoewel, iedereen rijd wel eens te hard :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, die duim omlaag moest omhoog zijn, maar ik schoot uit met mijn muis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha, no problem. Die punten mogen me van mij gestolen worden. Het gaat me om de inhoud, niet om de knikkers.
p.s. nu ga ik wraak nemen door allemaal duimpjes omlaag aan je te geven.... :-)
Het is de vraag wat vrijheid IS. Doen waar je zin in hebt? ten koste van alle anderen? Tsja dan ben je echt niet vrij nee, gelukkig. Dan zou de wet van de jungle gelden.
We moeten ons aan regels houden die we ZELF hebben vastgesteld. Omdat we het niet altijd eens kunnen zijn over alles hebben we daarvoor een democratisch vastgesteld bestuur, om dat te regelen. Als je dat hogerhand wilt noemen. Zelf aangesteld. Democratisch. DUS dat betekent dat niet zo maar iedereen zijn zin mag doen, maar dat je voor belangrijke punten eerst een meerderheid moet zien te krijgen. Wat niet altijd makkelijk is.
Sommigen denken dat als niet ALLES volgens HUN REGELS is vastgesteld, dat het dan geen democratie is. Ze zouden als ze de kans kregen dus stuk voor stuk een dictatortje zijn.
Wel jammer dat ze zo denken. Vervelend voor hunzelf ook. Het geeft een onmachtgevoel, als je dus niet snapt hoe democratie werkt, waar je niet blij van word en het is niet oplosbaar. Ja door ze de macht te geven. Wat een zooi zou het worden....recht van de sterkste. Ze zouden ook zelf het eerste slachtoffer zijn van zo'n systeem, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mag ik een poging doen...

Wij denken tolerant te zijn, maar zijn wij Nederlanders dat ook?
Zolang de gevestigde orde ons kan laten geloven dat wij denken vrij te zijn dan zijn zij daar erg blij mee...

Zo´n 20 jaar geleden was Rusland communistisch en het was een land zonder vrijheid, zo werd er gezegd. Nederland was democratisch en men was er vrij...
Maar als je nu de proef op de som zou nemen in het volgende voorbeeld, en je zou kijken hoe snel je in problemen zou geraken met hetzelfde gedrag in een zogenaamd vrij land in vergelijking met een zogenaamd dictatoriaal land.
Ga eens met een paard de bossen in, in Nederland heb je daar een pas voor nodig en je dient op de paden te blijven die daarvoor geschikt zijn binnen de dagelijkse en seizoenslimieten. In Rusland zijn er zulke paden niet en wie heeft het daar over een vergunning om met een paard in de bossen te mogen rijden. In Rusland mag je niet zeggen wat je wil, maar daarnaast zijn er niet zo veel beperkingen. In Nederland mag je zeggen wat je wil (Dat wordt nu zeer sterk aan banden gelegd), maar in je gedrag wordt je steeds meer en meer beperkt...
Kijk nu maar eens, op televisie een film met bloot erin zoals in de jaren 80, dat zie je nergens in het westen meer. Zo´n film (Zoals Blue movie) zou nu zo veel ophef maken, dat hij niet uitgezonden zou mogen worden... Geweld dat mag nog steeds, het is mij een raadsel, want er zijn steeds meer indicaties dat de zinloze shootouts daar rechtstreeks daar mee te makken hebben...

De vraag is niet zo zeer relevant of we vrij zijn, maar of we ons vrij voelen. Dat laatste wordt met de dag meer en meer beperkt... Het zal binnen afzienbare tijd leiden tot chippen van alle mensen. Misbruik zal niet voorkomen, zal men ons beloven, maar het zal ingevoerd worden en niemand zal dat tegen kunnen houden.

Het gevoel van vrijheid en de mate van vrijheid is twee...

Is het trouwens niet zo dat jij niet vrij bent om te denken wat je wil? Zijn er geen gedachten die je hebt die je liever niet wil, is dat vrijheid? Alleen als je je eigen gedachten niet meer gelooft, dan pas ben je vrij en kan niemand je enige beperking opleggen. Men kan je gevangen zetten, maar je gedachten (en beleving), dat kunnen ze nooit gevangen zetten. Die staat van zijn is vrijheid. Dat is niet makkelijk te bewerkstelligen en alleen individueel te bereiken.

Ik hoop dat ik het je een beetje heb kunnen verduidelijken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je bent vrij maar natuurlijk moet je je aan de wetten houden daar kan niets aan veranderen maar anders lven je in een vrij land .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leven in een dictatuur is gemakkelijker dan leven hier in een democratie. (let op, dit is uit eigen ervaring)
In een dictatuur weet je waar je aan toe bent, hier is het telkens een raadsel.
Hier leven we in een verkapte dictatuur, hier staan mensen aan de touwtjes te trekken, die er niet voor uit durven te komen dat zij dictator zijn dan wel zo handelen.
Achterbaks en laf noem ik dat.