Is degene die dingen binnen een erfenis afhandelt automatisch executeur?

Mijn tante is degene die over de contacten en afhandeling gaat van mijn overleden vader. Volgens haar is zij niet benoemd als executeur in het testament en handelt zij alleen als contactpersoon. Is zij, door de afhandeling van goederen, toch executeur?

5 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (3)

Nee een executeur kan alleen bij testament zijn vastgelegd, de handelingen die zij verricht maakt haar niet tot executeur dus.
erotisi
5 jaar geleden
Nee. Een executeur wordt benoemd in een testament.

Maar niet iedereen laat een testament opmaken. In zo'n geval is het toch erg handig als iemand namens de erfgenamen van alles wil regelen. Die persoon kan dan als gevolmachtigde worden opgenomen in een verklaring van erfrecht die de notaris opstelt, als de erfgenamen hiermee akkoord gaan. (Denk aan contact met de bank of verkoop van een huis.) In feite vervult die persoon dan een zelfde rol als de executeur die al bij testament benoemd was.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Precies! Plus.. Net allemaal achter de rug. De verklaring van de notaris heeft ze ook nodig voor eventuele bankzaken en om het op de bankrekening staande bedrag te beheren voor betalingen van begrafenis enz. het betalen van de erfbelasting en tot slot het verdelen van de resterende som onder de erven. Alles bij elkaar kost het bijna een jaar voordat alles rond is.
Contactpersoon met wie? En namens wie?
De erfgenamen zijn gezamenlijk verplicht de erfenis af te handelen. Ze kunnen elk detail bespreken, ook kunnen ze er voor kiezen om een van hen of een buitenstaander (en dat hoeft helemaal geen notaris te zijn, die kost een berg geld) aan te wijzen daarvoor. Als een van de erfgenamen die taak op zich neemt, en de andere stemmen daar stilzwijgend mee in, dan is hij/zij de executeur testamentair. Zonder schriftelijke machtiging van de anderen is het in principe niet mogelijk rechtshandelingen te verrichten, maar als het over niet te grote zaken gaat (bijvoorbeeld verkopen van een woning of het opnemen van banktegoeden) bekreunt niemand zich daarom.
Ik veronderstel dat je tante geen erfgenaam is, dus zij heeft zich zonder nadrukkelijk verzoek nergens mee te bemoeien.
Een tip: maak vooraf goede afspraken. Achteraf kan dat niet, en leidt het meestal tot ongenoegen of zelfs ruzie.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Wat is nu het antwoord.
Ivana
5 jaar geleden
Nooit echt met een erfenis te maken gehad zeker??? Je uitleg is veel te simpel en klopt van geen kanten.
teusvh
5 jaar geleden
Tja, ik weet dat het in de praktijk vaak anders gaat. Verdienmodel van de notaris.
Maar daar is helemaal geen wettelijke basis voor. Het enige wat je nodig hebt is een verklaring van erfrecht, zodat vaststaat wie de erfgenamen (de eigenaren van de boedel) zijn.
En ja, ik heb meerdere nalatenschappen afgehandeld. Dat kun je helemaal zelf doen.
teusvh
5 jaar geleden
Het is ook niet zo dat je je erfdeel krijgt. Dat heb je van rechtswege op het moment dat de erflater overlijdt. Mits je de erfenis niet verwerpt. Vervolgens hebben de gezamenlijke erfgenamen de plicht (niet wettelijk,maar jegens elkaar, als een van de erfgenamen daarom vraagt) om de boedel (het gezamenlijke vermogen) te verdelen, en elkaar over en weer kwijting te verlenen.
Evengoed kun je er voor kiezen om (delen van) de boedel niet te verdelen. Een stuk grond bijvoorbeeld, of een BV, een aandelenportefeuille, een kunstverzameling etc. Dan blijf je gezamenlijk eigenaar.
Kortom: zoals het vaak gaat bij het verdelen van een erfenis is helemaal niet hoe het perse moet.
Om te voorkomen dat iedere erfgenaam zijn/haar handtekening moet zetten voor elke rechtshandeling is het goed om een vertegenwoordiger aan te stellen.