Kun je een handgranaat wegtrappen?

Ik zie wel eens in films of series dat mensen een handgranaat wegtrappen nadat het pinnetje eruit is getrokken. Kan dit in het echt ook?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
2.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Ja dat kan als je het doet voor dat hij afgaat.
Z512099
5 jaar geleden
Door de schok van het trappen kan hij afgaan, best in het echt niet proberen.

Antwoorden (2)

Ja, je kunt een handgranaat wegtrappen. Met bepaalde risico's:
- de granaat ontploft op dat moment
- je trapt de granaat in de verkeerde richting (naar je iemand van je eigen leger bijvoorbeeld).
Wat terug gooien betreft: in een beroemd incident in Birma in mei 1945 slaagde een Gurkha soldaat, Lachhiman Gurung, erin om niet één, maar twee granaten snel achter elkaar weer terug te slingeren. Het probleem was de derde granaat. Die explodeerde in zijn hand.
SimonV
5 jaar geleden
De werper houdt de handgranaat in zijn rechter hand en omklemt de hefboom.
Met zijn linker wijsvinger trekt hij de veilheidspin uit de granaat.
Die ontploft nog niet zolang de werper met zijn hand de hefboom tegen de granaat drukt.

Gooit hij de granaat, dan duwt de veer de hefboom weg en raakt de slagpin het slaghoedje.
Die ontsteekt een soort lont dat 4 seconden brandt en de hoofdlading ontsteekt.

Als de handgranaat na bijvoorbeeld 2 seconden de grond raakt heb je 2 seconden om de granaat weg te schoppen.
Dat lijkt me erg kort omdat de splinters van de granaat een reikwijdte hebben van een tiental meters en je daardoor wordt geraakt.

Het kan dus wel maar je overleeft het niet.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
De 'gooier' zou hem ook kunnen schoppen i.p.v. gooien. ;-)