Is het een strafbaar als je geen nieuw ID kaart hebt als die net 3 dagen is verlopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Ja, maar je moet net de pech hebben dat je dus wordt aangehouden. Je krijgt dat een boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een keer aangehouden toen ik nog geen nieuwe had. Ik had het afhaalbonnetje van mijn ID bij me. Kreeg helaas alsnog een boete voor zonder licht rijden op de fiets maar niet voor het niet bij me hebben van mijn ID
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland moet je op ieder moment een GELDIG identiteitsbewijs bij je hebben. Een verlopen ID is dus vanzelfsprekend niet geldig. Wanneer je dus aangehouden wordt, heb je dus kans op een bekeuring. Al verwacht ik in dit soort "overtredingen" eigenlijk wel wat coulance van de agenten en kunnen ze je de kans geven om bijvoorbeeld binnen een week je nieuwe, geldige ID-kaart te laten tonen. Doe je dit niet, dan kan je alsnog een bekeuring ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel natuurlijk wel, maar of dat in de praktijk ook zo is, vraag ik me af. Hangt misschien ook wel af van de agent.

Die van mij was dit jaar ook een aantal dagen verlopen, en ik had nog geen nieuwe aangevraagd. Bij het UWV deden ze daar helemaal niet moeilijk over, ze wilden alleen wel dat ik zo snel mogelijk een zou aanvragen en dan zo snel mogelijk een kopie van de nieuwe zou opsturen naar hen.
En toen ik bij de gemeente kwam om een nieuwe aan te vragen, zeiden zij er niks van dat ik officieel te laat was. Wat ze wel deden was mijn oude meteen vernietigen, en mij een document geven waarop stond welke datum ik mijn nieuwe kon ophalen, en ze zeiden dat ik die dat weekje maar als ID moest gebruiken.
Ik had verwacht dat deze officiele instanties ook wel moeilijk zouden gaan doen hierover, maar dat viel dus heel erg mee.
Met politie ben ik niet in aanraking gekomen, dus hoe die reageren weet ik niet.