Je wenst een ander iets toe dat je zelf niet wilt...
Meer niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Precies. Eerst is het krijg de ...
Later wordt alleen nog de naam van de ziekte gebruikt als scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwensingen en bijvoeglijke naamwoorden die teruggaan op ernstige ziekten hebben een lange en wijdverbreide geschiedenis, denk aan tering (tuberculose), pokke, klere (cholera), typhus, pest en ik zal er nog wel wat vergeten zijn. We zijn nu eenmaal niet altijd even hoffelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Jesse;

Vroeger waren 'pleuris', 'tering' en 'tyfus' ziektes waarmee nogal eens werd gescholden, maar aangezien die zo goed als uitgeroeid zijn is men uitgeweken naar volksvijand nummer één.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerder werd pest gebruikt, tegenwoordig is dat dus kanker. Kanker is overigens ook een normaal woord. Wanneer iemand zegt: "Wat een kanker streek!", scheld diegene niet met het woord. Schelden doe je wanneer je zegt: "Krijg toch kanker" of "Wat een kankerlijer".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het hard aan kan komen natuurlijk.

Maar daar zijn wij als volkje volgens mij verder tamelijk uniek in. Mekaar de meest ernstige ziektes toewensen. Soort van volkscultuur. Anderen doen dan mekaars moeder opeens een oneerbaar beroep toedichten of hebben het continu over bipsen en gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland is het een gebruik elkaar ziekten te verwensen. Vroeger waren dat de cholera (kolere) en de typhus.

In het buitenland werkt dit echter heel anders. Als je tegen een bijv. een Rus zou zeggen "krijg de k#nk3r", dan zou die je heel meewarig aankijken. In de moslimcultuur, en ook in het Oostblok, daar waar de Ottomanen hebben gezeten, is de scheldcultuur meer naar de familie gericht. Als je daar iemands minachting uitspreekt, is het meer als "ik neuk je moeder" (denk er nog stil achteraan 'waar je bijstaat', en je krijgt een beetje het gevoel dat overgebracht zou moeten worden). Als ik dat hier tegen iemand zou zeggen, werd ik heel hard uitgelachen.

Ook wordt religie als scheldwoord gebruikt, in principe is vloeken daar een voorbeeld van. Door te vloeken, maak je iets wat een ander belangrijk vind belachelijk.

Ik heb lang geleden eens een onderzoek gelezen, waar ze probeerden een scheldzin te maken die in alle culturen shockerend zou zijn. Ik weet het niet meer precies wat het was, maar het was iets als: "Ik schijt in de baard van je vader die nog stinkt van het Jezus-neuken". Hierin zit religie, (homo)sex, familie en viezigheid in 1 zin.

Maar ik vrees dat als je dit uitkraamt tijdens een ruzie, de tegenpartij over de grond rolt van het lachen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat :''Krijg de rode vlekken jij Cocosmacroon'' niet echt lekker bekt....

Toegevoegd op 21-04-2009 23:05:32
(btw ,schelden met kanker doe ik zelf niet, even voor de goede orde ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast het feit dat je iemand iets ergs toewenst is het ook zo dat het woord "lekker bekt". Je kan het woord erg krachtig uitspreken waardoor je er veel emotie [woede] in kwijt kan.

Woorden als "boomstronk" en "bezem" kunnen ook prima als krachtterm gebruikt worden maar omdat die niet zo'n negatieve lading hebben kiezen veel mensen eerder voor een woord als kanker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen zullen het scheldwoord niet gebruiken om iemand echt dat toe te wensen. Scheldwoorden zijn aangeleerd en worden meer gebruikt door de macht der gewoonte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, het is vreemd. Het zelfde vind ik bij vloeken dat er woorden gebruikt worden zonder er bij na te denken. Zelfs ongelovige mensen vloeken, en gebruiken Zijn naam, terwijl ze er niet in geloven. Men roept toch ook niet: Allah! als je op je duim slaat?
Men gebruik deze woorden omdat het is aangeleerd. Alleen wie er mee begonnen is, geen idee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sluit me bij bovenstaande aan:

Het is een kwestie van tijd dat "moderne" ziektes ook als scheldwoord de nederlandse taal binnen komen...

a hoewel.... jij Human Immunodeficiency Virus Leijer.. klink toch ook weer niet zo "lekker" als Kankuh-leijer...