Mag je met een camera in de hand autorijden?

Vaak rijden vlogger met een camera in de hand, ik vroeg mij dus af of dit mag.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
5.1K

Antwoorden (1)

Nee, rijden doe je met twee handen aan het stuur. Net als telefoneren is fotograferen en filmen niet toegestaan tijdens het chauffeuren.
. . .
Reglement verkeersregels, geldend van 01-07-2019, § 30: Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur.
Artikel 61a
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.

Een filmcamera is ook zo'n apparaat!
= zoꞋn
Toegevoegd op 18 december 2019 12:08: tekst
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als het op beeld wordt vastgeleged geldt het dan niet als wettig bewijs om een boete uit te schrijven? Vindt het altijd raar dat dit soort wangedrag niet bestraft wordt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je wilt filmen of fotograferen doe je dat in de auto met een dashcam. Je kan ook een passagier meenemen die het voor je doet.
Amadea
4 jaar geleden
Ja. De boete daarvoor kost dit jaar 240 euro.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een terecht hoge boete als je de appende en bellende mensen over de weg ziet slingeren.
Thecis
4 jaar geleden
Maar waarom mag je dan wel eten en drinken in de auto? Dan heb je toch ook geen 2 handen aan het stuur?
Ik snap dat de opmerking komt vanuit gezond verstand, maar het is geen wettelijke regeling. Er staat in de wet wel (artikel 61a) dat je geen telefoon mag vast houden tijdens het rijden ("Artikel 61aHet is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden."). Dus als je filmt met een telefoon, mag dat sowieso niet (ook niet de navigatie instellen, maar op de tomtom mag dat wel). Dus als je filmt met een gewone camera, mag het dan wel?
tinus1969
4 jaar geleden
@Thecis, "Maar waarom mag je dan wel eten en drinken in de auto?"
Dat hangt af van hoe het verbod precies is gedefinieerd. In Nederland is er een bel/app verbod; in Frankrijk is er een veel breder gesteld verbod - dat idd is gebruikt om mensen die al etend een ongeluk veroorzaken te vervolgen.
Thecis
4 jaar geleden
@Tinus1969
Nee, het verbod is breder, zie artikel 61a van de verkeerswegen wet. Je mag tijdens het besturen van een voertuig (deze staan zelfs gedefinieerd) geen mobiele telefoon in je handen hebben (vast houden). Dat is breder dan een bel/app verbod. Bij grote bedrijven terreinen (zoals Tata steel bijvoorbeeld) geldt een algeheel verbod op nevenhandelingen tijdens het auto rijden (geen mobiel telefoon gebruik, niet eten of drinken, geen radio, etc). Maar dit is niet in de wet vast gelegd natuurlijk. In Belgie geldt ook een soort gelijk verbod als in Frankrijk, voor professionele bestuurders, dat dan weer wel.
Thecis
4 jaar geleden
@deanambrose
Ik denk dat het voor de wetgever niet te bewijzen is dat je de opname hebt gemaakt met een mobiele telefoon. En ik durf niet zo snel te zeggen of in de wet is opgenomen dat ook geen gewone camera mag vast houden tijdens het rijden.
Wel kan er ook besloten worden om een boete op te leggen o.b.v. gevaarlijk rijgedrag (ben het artikel kwijt), maar ik weet niet zeker of dat alleen kan wanneer er op heterdaad is betrapt of dat het ook via een opname stand houdt.