Waarom staat er op mijn doosje waar pleisters inzitten ''Ten Minste Houdbaar Tot...''?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Ze hopen dat je het dan weggooit en nieuwe koopt. Het liefst van dezelfde fabrikant natuurlijk.
Ik denk dat de kleefkracht van de pleisters na 10 jaar toch minder wordt. Maar voor je gezondheid hoef je m.i. niet te vrezen. Je kan de pleister altijd nog met een plakbandje vastplakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan is de lijm van de plijster over datum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat wettelijk geregeld is. Je hebt wel een houvast over hou oud iets of een product is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat tot die tijd de steriliteit gewaarborgd is, net als bij alle verbandmiddelen. Nu kun je als je het wondje ontsmet het pleistertje nog prima gebruiken, maar in sommige landen (bijv.Duitsland) waar je verplicht bent een EHBO-doos in je auto te hebben, mag die beslist niet over datum zijn.
Verbandmiddelen die, over datum of niet, al meer dan een dag uit de verpakking zijn, mag je op grotere wonden sowieso niet meer gebruiken.

Je kunt ze na die datum nog prima gebruiken om een schoon verbandje mee vast te zetten, een geschaafde (schoongemaakte) knie af te dekken of doktertje mee te spelen, maar hou in je achterhoofd dat het na die datum naar alle waarschijnlijkheid NIET steriel meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een gegeven moment plakken ze niet meer.Vandaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat voor de datum dat het product, wettelijk, al zijn kwaliteiten moet behouden.