Kan ik Belg blijven als ik woon en werk in Nderland?

Ik heb een Nederlandse partner en ik werk en woon momenteel in België.
Het plan is om in de toekomst naar Nederland te gaan wonen en daar werk te zoeken.
In het begin zou ik ingeschreven blijven bij m'n ouders maar wel bij hem wonen en al in Nederland werken. Maar wat voor aanpassingen gebeuren er dan? En is dit een groot verschil met als ik officieel een Nederlands adres zou hebben?
Ik wil natuurlijk wel mijn Belgische ID blijven behouden ook al moet ik dan om de zoveel jaar naar België komen.

Ik heb zelf hiervoor al wat opzoekwerk naar gedaan maar vind niet onmiddellijk een antwoord voor mijn situatie.

Waar kan ik met deze vragen terecht, of contact opnemen?

2 jaar geleden
in: Overig
tinus1969
2 jaar geleden
Het lijkt er op dat je wat aspecten verwart. Waar maak je je zorgen om? Waarom wil je Belgische blijven? Wat denk je te verliezen?

Antwoorden (1)

De Belgische nationaliteit kun je probleemloos behouden. Sterker nog, naturalisatie tot Nederlander moet je actief aanvragen, en wordt pas toegekend als je langdurig in Nederland woont.
Nationaliteit staat los van woonplaats.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
"In het begin zou ik ingeschreven blijven bij m'n ouders maar wel bij hem wonen en al in Nederland werken."
Strikt genomen is dit fraude hoewel de controle niet heel streng is. Belangrijker: Je maakt het jezelf hiermee juist moeilijker. Als je formeel bij je ouders woont, wordt je formeel grenswerker, met alle bureaucratische soesa die daarbij hoort (zoals, betaal in NL of BE belasting?) Als je bij je vriend woont, ben je NL ingezetene, en betaal je in NL belasting of je NL inkomen.