Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat wordt verstaan onder een blokbrandweerwagen?

Dat staat onder een foto uit de jaren '40.
De foto staat op een pagina van een Facebookgroep van iemand anders vandaar dat ik geen foto afbeeld.
Ik kan op internet ook geen foto vinden.

een jaar geleden
in: Overig
898

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het was een wagen van de blokbrandweer, de hulpbrandweer.
Tijdens de oorlog bestond de luchtbeschermingsorganisatie feitelijk uit een vrijwillig deel en een deel met ambtelijke functionarissen. Vrijwillige functies betroffen vooral die van de blokbescherming. Daarnaast waren er ambtenaren die, in geval van luchtgevaar, een speciale taak toegewezen hadden gekregen in de luchtbeschermingsorganisatie. Per gemeente kon het aantal verschillende diensten nogal variëren.
Behalve de al bestaande reguliere brandweer werd er in de blokken vaak een blokbrandweer ingesteld. Duizenden vrijwilligers zouden in Nederland toetreden tot de blokbrandweer.
(Lees meer...)
SimonV
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Dank je wel.

Andere antwoorden (1)

Een blokbrandweerwagen is een wagen van de blokbrandweer, een organisatie bestaande uit vrijwilligers en opgericht om beginnende branden te bestrijden. De blokbrandweer maakte deel uit van de Luchtbeschermingsdienst en was met name actief in de Tweede Wereldoorlog.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Antoni
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Dank je wel
Antoni
een jaar geleden
Graag gedaan, @Pieterke, de foto bij mijn antwoord is overigens uit het Stadsarchief Rotterdam, en heeft als titel Een oefening met een blokbrandweerwagen in de Savornin Lohmanlaan in Bergpolder. Op de wagen zie je duidelijk het woord Blokbrandweer staan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding