Waarom ervaar ik geen 4k beeldkwaliteit bij films op mijn philips 43pus7906/12 televisie?

Ik heb een philips 43pus7906/12 televisie en overal staat dat hij 4k is. Maar ik zie mijn films nooit in 4K hoe verander ik dat. Ik heb een 4k speler niet upscaled kabel is hdmi 2.0.
Ik heb via een filmpje de dvd settings veranderd Maar de tv settings krijgt niet gevonden.

een jaar geleden
in: Overig
1.3K
LeonardN
een jaar geleden
"Ik heb via een filmpje de dvd settings veranderd"
DVD?
Je hebt 4k UHD Blu-rays nodig.
Alles in de lijn moet 4k zijn. De schijf, de speler, de TV.
Beritnieuwenhuizen
een jaar geleden
Alles is 4k
LeonardN
een jaar geleden
En hoe weet je dat je geen 4k ervaart?
Beritnieuwenhuizen
een jaar geleden
Omdat ik bij een YouTube filmpje mijn ogen Uitkijk en bij een film niet
SnakeEye
een jaar geleden
Alles moet 4k zijn. De uitzending, de speler, de kabels, de TV.
LeonardN
een jaar geleden
@Berit
Dat is geen volgende conclusie.
4k is enkel een resolutie.
Die 4k video's op Youtube zijn altijd gemaakt om enorm op te vallen. Enorm contrastrijke scene's van prachtige omgevingen of stillevens. Wellicht digitaal aangepast om nog meer te "poppen".
===
Zet die Youtubevideo's eens expres op 1080p of 720p. Dan kijk je je ogen nog steeds uit. En zie je dan op je 42 inch (enorm klein voor 4k) dat verschil met diezelfde youtube video op 4k?
===
Mijn TV geeft altijd aan wat het inkomende signaal is.
1080p24 of 720p60 bijvoorbeeld.
Geeft jouw TV dat ook aan?
2160p24 zou een 4k-film aan moeten geven.
===
Ook de ene 4k film is de andere niet. Sommige zijn (merendeels) geupscalede films.

Antwoorden (1)

In de eerste plaats kan je alleen 4k ervaren als alles in de keten 4k is.
Dus de
-TV (4k TV)
-Speler (4k Blu-ray speler)
-Schijf (4k Blu-ray schijf)
-De film zelf moet in 4k gefilmd en ge-edit zijn. In veel vroege 4k films zijn de CGI-effecten en CGI-scenes in 2k ge-edit, ook al is het bronmateriaal in 4k gefilmd.
-De kabel moet het 4k-signaal over kunnen brengen.

Als dat allemaal klopt zou de tv even kort bij het aansluiten van de bron het inkomende signaal aan moeten geven (2160p24 bijvoorbeeld) dan weet je dat het technisch gezien klopt.

===MAAR===

Dan is nog de ene 4k-ervaring de andere niet. De 4K-video's op Youtube zijn ondanks hun belabberde compressie vaak meer in het oogspringend dan een bioscoopfilm. Op mijn 1080pTV spatten die 4K-Youtubevideo's ook van het beeld. Ook als ik ze op 720p zet. Ze zijn vaak contrastrijk, vol kleur, of zelfs gefilmd in een studio met perfect licht. Daarnaast zijn die video's vaak in 60 frames per seconde opgenomen, dus een stuk vloeiender dan 24 frames per seconde voor bioscoopfilms.
===
4K Youtubevideo (Opgenomen in 4k met 60 beelden per seconde):
https://youtu.be/LXb3EKWsInQ?t=9
Enorm contrastrijke beelden.

Bioscoopfilm gefilmd in 4k met 24fps:
The Revenant 4k https://www.youtube.com/watch?v=9F6zJxRm494
Ook 4k, maar veel grauwere setting. Dit zal dus niet zo snel dezelfde wauw-ervaring geven. Ook al is deze op een 4K blu ray technisch beter dan zo'n 4k Youtubevideo.
===

Nog een factor is de grootte van de TV. Op een 42 inch TV zal 4k niet snel veel beter ogen dan FullHD op enige normale afstand van je TV (meer dan 2 meter). In mijn optiek is 50" al klein voor 4K en zou ik eerder naar 65" en groter neigen.

===

Dit verhaal zal bij elke nieuwe "upgrade" moeilijker worden.
Als ik een DVD-bestand kijk op mijn Full-HD(1080p) TV dan kan ik zo zien dat het geen HD-bron is.
Als ik een 720p bron bekijk op mijn 1080p TV dan is dat al lastiger te zien.
Op een 4K-TV een Full-HD-film of video kijken zal ook een stuk lastiger te spotten zijn.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Wellicht dat een kleurinstelling op de TV nog at kan veranderen: https://tweakers.net/productreview/287264/philips-43pus7906-zwart.html
"
Out of the box' zijn de kleuren nogal flets, zelfs in vergelijking met mijn 15 jaar oude TV. Na heel veel gespeeld te hebben met de kleuren instellingen (dat zijn er veel!) is het wel OK. Waarbij je moet opletten, dat de kleuren instellingen verschillend zijn voor verschillende codecs, dus na 1 keer instellen ben je niet klaar. Het moet per ingang en per type stream in Android TV (bijv. voor 4k en 1080p). 4k is leuk en ziet er goed/fantastisch uit, maar als de content beperkt is en de TV is eigenlijk te klein om nuttig te zijn.
"