Het is een bronzen beeldje van de veertiende-eeuwse domkanunnik Hugo Wstinc.
Het dateert uit 1913 en is van de hand van Jan Hendrik Brom.
Hugo Wstinc (? - 1349) was een Nederlands rechtsgeleerde.
Mr. Wstinc (spreek uit Uustinc) werd geboren in een vooraanstaande Utrechtse familie. Na zijn studie trad in dienst bij de prior van de Utrechtse dominicanen, Gijsbert van Bronchorst, en vanaf 1329 bij de officiaal van de Utrechtse bisschop. Daarna wordt hij vermeld als notaris in Utrecht en rector van de parochiekerk in Lopik.
In 1337 werd Wstinc benoemd tot kanunnik van de Dom van Utrecht. Hij trad geregeld als bemiddelaar op bij geschillen tussen Utrecht en de kapittels en werd geroemd om zijn inzicht en wijsheid. In 1342 schreef hij zijn werk Statuta ecclesie Trajectensis, bekend geworden als Liber camere of Camerboeck van de Dom. In dit werk beschrijft hij de gewoonten en rechten van het Domkapittel. In de late middeleeuwen kreeg het de status van leidraad bij de organisatie van verschillende geestelijke instellingen.
SimonV
een jaar geleden