Boom aangeplant door gemeente, mag dat binnen 2 meter van mijn erf?

De gemeente heeft jaren terug een boom aangeplant vlak bij mijn erf(binnen 2 meter). Ik heb hierover een klacht ingediend. De gemeente is langs geweest en gaf aan dat de boom max 6 meter zou worden. Ik heb toen mijn bezwaar laten varen. Intussen is de boom 8+ meter en als ik foto's vergelijk groeit hij nu ook hard. Ik las online dat 2 meter de minimale afstand is dat een boom aangeplant mag worden, maar dit is tussen particulieren. Hoe werkt dit met een gemeente? Recent heeft men in een andere wijk bonen gerooid die verkeerd stonden. Waarom ik er vanaf wil is vanwege de schaduw op mijn zonnepanelen ik kan de schaduw volgen op mijn panelen. Het begon twee jaar geleden met de onderste regel en nu ook de bovenste regel van mijn zonnepanelen.
Is de twee meter regel ook van toepassing op bomen aangeplant door de gemeente?

11 maanden geleden
in: Overig
1.2K
TurfGraver
11 maanden geleden
En je vraag is?
Tcorolla
11 maanden geleden
Dank je, mijn vraag is of ik de gemeente kan aanspreken over de locatie van de boom, te dicht bij mijn erfgrens.
TurfGraver
11 maanden geleden
Nee.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/boom-erfgrens/#welke-regels-gelden-er-voor-bomen-op-openbare-grond
Maar wellicht wel op de gemaakte opmerking dat de bomen niet hoger dan 6 mtr zouden worden (als u daar bewijs van heeft) maar nu wel zijn.
Wellicht dat ze dan gesnoeid kunnen worden.
Tcorolla
11 maanden geleden
@turfgrazer, dank je en Nee helaas dat heb ik niet. Ik kreeg een gemeente medewerker aan de deur nadat ik mijn bezwaren had geuit per email. Ik heb niks op schrift gezet.
TurfGraver
11 maanden geleden
Niet geschoten is altijd mis.
Je kunt altijd proberen met de gemeente te overleggen.
Inekez1
11 maanden geleden
Al zou je iets kunnen doen tegen die 2 meter, wat heb je daar dan aan? Als de boom 3 meter van je erfgrens wordt gezet en 10 meter wordt, heb je alsnog schaduw op je zonnepanelen... Mijn advies: ga in gesprek met de gemeente over de grootte van de boom en de schaduw op je panelen. Misschien is een goede snoeibeurt eens in de paar jaar voldoende om het probleem op te lossen, maar dat hangt ook af van het soort boom.

Geef als eerste antwoord