Een stilstaande waterpomp geeft die oponthoud als hij niet draait?

Het gaat om een rondpomp systeem.
Nu wordt de pomp alleen in de winter gebruikt bij 0 graden.
Mij is de vraag of er langs een centrifugaalpomp water langs kan
als hij niet ronddraad, maar wel druk heeft van 3 bar.

Anders gaat alles via de linker kant zou ik denken. Er zijn 5 waterbakken op aangesloten van 120 liter per bak.

8 maanden geleden
in: Overig
crispy
8 maanden geleden
Ik snap niet precies wat je bedoelt met oponthoud, ik denk dat je weerstand bedoelt.
Als je een pomp in een leiding hebt en die pomp staat uit, dan kan het water niet zomaar passeren, dat geeft weerstand.
Je zegt dat de druk 3 bar is. Kan je de druk meten vlak voor de pomp en ook vlak na de pomp? Dan is het verschil tussen die twee de weerstand van de pomp.
Edraket
8 maanden geleden
@ crispy
Kopt wat je schrijft.
De waaier in de pomp geeft weerstand maar is open, zodat het water de pomp kan passeren.
Dat wat de vragensteller wil weten.

Geef als eerste antwoord