Waarom moet economie groeien? Waarom is het slecht als het blijft zoals het is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

We zouden zelf eens kunnen beginnen met het beseffen hoe goed wij het hebben. Natuurlijk is dat een heel moeilijk bewustwordingsproces maar ik merk zelf aan den lijve dat het mij goed doet.
Ik word veel bewuster van alle onnodige luxe om ons heen.
Het mooiste zou zijn als mensen met veel meer invloed dan ik dit ook in zouden zien. Dan zouden we beter in staat zijn om te zorgen dat iedereen gegarandeerd is van de eerste levensbehoeftens.
Kijk alleen al hoeveel eten er wordt weggegooid, en hoeveel moeite we doen om een ananas te kunnen eten.
Als we zouden beginnen om te zorgen dat wat we zelf niet opeten bij diegene terecht kwam die het zo hard nodig hebben, zouden we al een goed eind op weg zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
Economie moet niet groeien, maar veranderen, en dat is toch wat er nu gebeurt.
Volgens mij krijgen steeds meer mensen het bewustzijn dat het niet langer kan zoals het nu gaat. Lees alleen maar de verschillende onderwerpen op Goeie Vraag hierover.
We hebben the wave al ingezet, nu moeten we nog zo doorgaan.
De maatschappij is zo slecht niet als de meeste denken, er zijn ook positieve kanten, en daar moeten we ons op gaan focussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de economie groeit, dan geven mensen meer uit, als mensen meer uitgeven dan moeten bedrijven meer producen, als bedrijven meer produceren dan hebben ze meer medewerkers nodig, hierdoor krijgen er meer mensen een baan en salaris en kunnen ook deze mensen weer geld uitgeven, en begint het riedeltje opnieuw.

Dit is dus gunstig voor een heel hoop mensen, bedrijven en ook voor de overheid.

Als het blijft zoals het is, is iedereen terughoudend. Mensen gaan liever sparen dan dat ze geld uitgeven, bedrijven houden ook de hand op de knip en gaan niet investeren. Beide zorgen ervoor dat er geen geld in de economie komt en dat er geen nieuwe mensen worden aangenomen. Op korte termijn kan dit maar op lange termijn moeten er bezuinigingen plaats gaan vinden en dan hebben nog minder mensen een baan en dus zal er minder uitgegeven worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb me dat ook vaak afgevraagd, waarom zijn we niet tevreden met wat we hebben.
maar dan realiseer ik me, dat wij het wel goed hebben, maar heel veel anderen niet. er is dus meer nodig om alle mensen op de wereld een acceptabel leven te bieden. En dan bedoel ik niet de luxe die wij kennen, maar de 1e levensbehoeften).
ik denk dat daar inderdaad nog veel groei voor nodig is. toch zeker als de rijken (wij dus) zo weinig genegen zijn om te delen met de minder gefortuneerden onder ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in de geschiedenis wel genoeg perioden aan te wijzen dat er nauwelijks groei was, dus per se nodig is het niet.
In een land als het onze wat zich niet op de zelfde wijze kan bedruipen zonder intensieve handel met het buitenland zullen we wel op zijn minst gelijke tred moeten houden met de landen waar we die handel mee drijven.
Als we achterop zouden raken kunnen we ons huidige welvaartsniveau niet handhaven.