Kan ik de waarheid spreken als ik zeg dat ik altijd lieg?

Ik moest hieraan denken toen ik de vraag over de pratende hond las.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan ik liegen als ik zeg dat ik altijd de waarheid spreek, Dounja?

Het beste antwoord

Nee, "altijd" liegen is "nooit" de waarheid te spreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kort en duidelijk uitgelegd! +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Thanks ;)

Andere antwoorden (7)

nee is paradoxaal...
Maar als je zegt dat je altijd liegt, dan is dat méér waar dan als je zegt dat je nooit liegt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meer een variant van de leugenaarsparadox: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leugenaarsparadox
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook dat!
Nee, dan zul je nog steeds liegen. Je kunt namelijk niet altijd liegen, er zijn vragen waarop je wel de waarheid moet invullen, de vraag van je computer naar je wachtwoord om in te loggen bijvoorbeeld, als je dan liegt kom je nooit binnen.
En zo zijn er nog wel wat voorbeelden dat je gewoon niet kunt liegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want met een ware uitspraak lieg je in zo'n geval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik denk dat je dan niet de waarheid spreekt. Je kunt namelijk niet altijd liegen. Dan zou je de vraag anders moeten maken, bijv; Kan ik de waarheid spreken als ik zeg dat ik altijd lieg als ik me onderdrukt voel.. of kan ik de waarheid spreken als ik zeg dat ik altijd lieg tegen Bert bijv... Maar altijd en overal en tegen iedereen liegen kan niet!

Toegevoegd op 04-05-2009 14:05:01
Oja trouwens als je deze uitspraak zegt en dit is waar dan heb je niet gelogen en klopt de uitspraak dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Dounja;

Nee, semantisch klopt je bewering dan niet. Andersom zou nog wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bekijk deze vraag maar eens, misschien heb je iets aan de antwoorden