Hoe neem je afscheid van een naaste van wie je weet dat hij stervende is?

In dit specifieke geval gaat het om mijn zwager die niet meer zo lang te leven heeft vanwege een ernstige ziekte. Ik weet niet zo goed hoe ik 'ermee' moet omgaan, heb soms de neiging hem uit de weg te gaan, terwijl hij me zeer dierbaar is. Zelf is hij best nuchter en rustig, en hij zegt dat ik niet bang moet zijn. Maar hoe kan ik nou op een goede manier definitief afscheid van hem nemen, en wel zo dat het voor ons beiden acceptabel of goed is? We hebben zo veel met elkaar meegemaakt en ineens worden we met de eindigheid geconfronteerd. Moeilijke vraag maar ik zit er echt mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Het beste antwoord

Ga gewoon met elkaar om zoals je altijd hebt gedaan. Ga wel wat vaker langs. Vraag hoe het gaat en hoe hij zich voelt, dan merk je snel genoeg in hoeverre hij hier over wil praten.
Gewoon doen, dat is wat de meeste mensen willen als ze in zo'n situatie zitten, ze zijn er zelf al de hele dag in hun achterhoofd mee bezig, iemand die dan even komt binnenwaaien en het heeft over koetjes en kalfjes is dan gewoon fijn. Wat niet wil zeggen dat je het onderwerp bewust moet vermijden maar leg er niet de nadruk op.

En ik weet niet of je zwager een partner heeft maar vraag die ook eens hoe het gaat, voor diegene is het allemaal net zo moeilijk en vaak draait alles (terecht) om degene die ziek is.

Je hebt het gevoel definitief afscheid te moeten nemen, maar op welk moment, wanneer doe je dat? Dat is niet/moeilijk te bepalen vaak weet je niet wanneer het de laatste keer is dat je iemand zal zien. Ik zou me daar niet teveel op focussen want dan wordt het zo beladen, voor jou en voor je zwager.
Wens je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat het enige goede antwoord is dat je wat je in je vraag schrijft tegen hem moet zeggen. Zal echt niet makkelijk zijn maar volgens mij zou hij daar heel blij mee zijn want als er 1 ding erg belangrijk is bij zo'n definitief afscheid dan is het wel eerlijkheid en duidelijkheid tussen jullie beiden. Je krijgt waarschijnlijk geen tweede kans dus je moet het goed doen! Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer gewoon samen nog wat mooie momenten te beleven. De momenten hoeven helemaal niet in het teken te staan van herinneringen ophalen of van het naderende einde. Ga lekker samen iets doen, wandelen, of een ritje met de auto maken. Doel is om er samen even uit te zijn en aan iets anders te denken.

Als je hem nu blijft ontlopen, dan zul je daar ongetwijfeld later spijt van krijgen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.
Wat goed dat je de vraag stelt en er echt iets mee wilt doen in plaats van niets doet.

Schrijf hem een brief. Maak eerst een kladje op de computer als het lange tekst begint te worden. Schrijf eerst alles op wat je denkt, wat je graag tegen hem wil zeggen. Vertel hem wat je zo waardeert, maar wees wel eerlijk over jouw gevoel naar hem toe. Je fijnste herinnering, wanneer hebben jullie gelachen, wat vond je moeilijk de laatste tijd. Wil je nog iets samen doen of wil je nog wat vragen misschien.

Het zijn maar wat suggesties, kies eruit wat je wil.

Je kunt het laten lezen waar je bij bent, misschien makkelijker om daarna samen erover te praten, te huilen of gewoon er zijn. Want aanwezigheid zegt vaak meer dan duizend woorden.

Sterkte en gewoon maar beginnen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.
Het ligt er aan hoe ziek hij nu is, maar misschien is het nog mogelijk om met iets heel verrassends te komen. Nodig hem bijvoorbeeld uit voor een boottochtje, een strandwandeling, een leuke theatervoorstelling of wat dan ook. Iets verfrissends, iets fijns. Een leuk verzetje kan in zo'n periode erg fijn zijn. Op die manier wordt het een afscheid niet in woorden maar in "leuke" daden.
Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Dit heb ik meegemaakt met een collega op mijn werk.
Ondanks dat hij kanker had in vergevorderd stadium ,kwam hij toch nog steeds langs op mijn werk.
Terwijl hij,en ook wij wisten dat het snel op een eind liep.
Ik weet nog goed dat ik een keer tegen hem zei,mooi dat je er weer bent,want het is druk.
Toen begon hij te lachen,en zei,nee ik kom niet om te werken.
Hij had het liefste dat we gewoon normaal tegen hem deden,en dat deden we dan ook.
Maar het is o zo moeilijk om afscheid van zo,n iemand te nemen,ondanks dat er geen hoop meer was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen die zo ziek zijn vinden het fijn om er geen taboe van te maken en gewoon over het onderwerp te praten. Als zij dat niet willen geven ze het wel aan. Ik zou hem dus zeker niet ontlopen en jouw gevoel gewoon ter sprake brengen. Als je dat hebt uitgesproken kun je je daarna richten op de momenten die je nog kunt hebben samen. En als het afscheid dan ter sprake komt is het niet meer lastig om er over te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is er nuchter onder en geeft jou daarbij een handvat.
Ga naar hem toe, neem foto's mee van de leuke tijden die jullie samen ongetwijfeld ook hebben meegemaakt, lach huil en klets. Geef hem een knuffel en zeg dat je blij bent hem gekend te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kent je zwager blijkbaar erg goed. Het heeft weinig zin je anders voor te doen dan je bent. Natuurlijk is het een opgelaten situatie waar je in 1e instantie niet goed raad mee weet.

Draai in je gedachte de situatie eens om en vraag je af hoe jij wilt dat je zwager reageert op jou als jij niet lang meer te leven had en hij op bezoek zou komen.

Ik weet zeker dat je zou willen dat hij zich zou gedragen zoals hij dit normaal zou doen.

Als jullie altijd met veel humor met elkaar bent omgegaan, waarom zou je dit veranderen? Als jullie een gezamenlijke interesse deelde waarom nu niet meer?

Sterkte en volg je hart. Maar stel je open.......