wat verstaat men nu eigenlijk onder OER INSTINCT. dit ff n.a.v een antwoord op een vraag. (loenie bedankt nog)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.3K

Antwoorden (5)

Dat zijn instincten die men heeft ''geërfd'' van onze voorouders die miljoenen jaren geleden (in de oertijd) leefden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger hadden de mensen 1000enden trekjes.
Zeg nou dat wij daar nog een paar van hebben overgehouden, zoals,

-soms met de handen eten
-het mannelijke vrouwtjes aantrek instinct xD
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oerinstinct is een heel diep gewortelde 'weten, wat je moet doen' gevoel. In panieksituaties leidt het je tot handelen, zonder dat je hoeft na te denken.

Een mens heeft van nature een paar eigenschappen in zijn blauwdruk, die bepalend zijn voor het voortbestaan.

Een van de bekendste oerinstincten is jagen. Heden ten dage, jaagt de mens nog steeds naar zijn voedsel. Weliswaar op een andere manier dan in de oertijd, maar het zal altijd blijven bestaan.

Een ander oerinstinct is dat je een grote liefde voelt voor je kinderen. Zou dit er niet zijn, dan is de mensheid snel uitgestorven.

Dieren vertonen heel veel oerinstincten. Zij denken niet, maar doen. Wij mensen zijn daar minder goed in omdat wij ons bewustzijn hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik je vraag las dacht ik direct aan Freud. Hieronder een samenvatting over jou oerinstinct.

Het Es (id), het primitiefste deel van de psyche, geleid door het lustprincipe (ook wel het oerinstinct genoemd)

De driftenleer
Irrationele driften (verenigd in het Es) bepalen in grote mate het menselijk handelen. De mens wordt gezien als een wezen dat primair streeft naar lustbeleving. Een drift is een aangeboren drang naar bevrediging van bepaalde levensbehoeften.
Werking van een drift
Men kan in de werking van een drift drie momenten onderscheiden:
• De bron van de drift; is te vinden in het fysio-chemisch evenwicht van het organisme. Wanneer door ontbering van iets, dat nuttig is voor het zelfbehoud (bijvoorbeeld voedsel), er een fysiologische onevenwichtstoestand komt, ontstaat behoefte.
• Het doel van de drift; is de bevrediging van de behoefte (zoals honger stillen). De bevrediging van de behoefte leidt tot spanningsreductie en wordt als lustvol ervaren.
• Het object van de drift; is iets (persoon of zaak) uit de buitenwereld dat tot bevrediging kan leiden. Het driftobject kan veranderen van de ene levensperiode tot de andere. Driftobjecten zijn ook in grote mate afhankelijk van milieubeïnvloeding: ze kunnen dan ook verschillen van cultuur tot cultuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt us ES ICH en UBER ICH. Je es zijn zowat je oerinstincten, je uber ich fundeert als geweten en je ICH is het uiteindelijke gedrag dat je stelt hier en nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al lang veronderstelt men dat mensen en dieren als een onbeschreven blad worden geboren. Als moet worden geleerd, vanaf rechtop staan tot spreken. Toch hebben mensen en dieren een soort bootstrap kennis meegekregen. Je moet alles van je omgeving leren, maar toch kunnen dieren die nog nooit water hebben gezien over het algemeen zwemmen. Die kennis vat men samen onder het woord oerinstinct. Een mensen baby weet dat hij op zoek moet gaan naar een tepel en dat hij moet drukken en zuigen.

Een computer is op dezelfde manier ontworpen. Windows of Linux is het operating system, en is de volledige computerbesturing, maar in de Bios zit het oerinstinct van de computer. Het is de grote verdienste van Von Neumann om dit in te zien.