Hoe schiet je een kanon af ?

Ik stond op Prinsjesdag te kijken bij het Haagse Malieveld waar de Gele Rijders saluutschoten afvuurden. Hoe dat ging kon ik niet goed bekijken. Welke handelingen moet je aan het kanon verrichten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Antwoorden (3)

Buskruit erin, kogel erin, lont aansteken, vingers in je oren (oh ja en er niet voor gaan staan uiteraard) BOEM

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, blijkbaar beschrijf ik hierboven de Voorladers (kanonnen uit de oudheid), er is ook nog een type genaamd achterladers:
"Afhankelijk van de manier waarop het kanon geladen wordt, spreken we van voorladers dan wel achterladers. Bij een voorlader worden achtereenvolgens het kruit, een prop en het projectiel via dezelfde opening geladen als waaruit het projectiel wordt afgevuurd. Bij achterladers kan een granaat inclusief een huls waarin een ontsteker en het kruit zijn ondergebracht, met een enkele handeling via de achterzijde worden geladen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kanon_%28geschut%29#Techniek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
alleen een kleine aanmerking
ik denk niet dat ze vrolijk gaan rondschieten op het malieveld met kanonskogel
dus hier geen kogel erin haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, shit, sorry, even niet goed de toelichting op de vraag gelezen... verder dan het afschieten van het kanon kwam ik niet :)
Bij saluutschoten wordt geen kogel gebruikt.
Men gebruikt ouderwetse voorladers. Het kruit wordt in de loop gegoten en daarna met een zuiger aan een lange steel aangestampt. Hierna wordt de lont die in het zundgat is geplaatst aangestoken.
De klap volgt als het vuur het kruid bereikt heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk deze filmpje.
http://m.youtube.com/watch?desktop_uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DIxHW-QGMuZ4&v=IxHW-QGMuZ4&gl=NL