Wat zijn de lichamelijke effecten van vlinders in je buik?

Toegevoegd na 1 minuut:
Verliefd zijn is de eerste negen maanden een chemische aangelegenheid.Wat ervoor zorgt dat stellen zich(zouden moeten)voortplanten.

Maar wat voor verdere effecten heeft dit op het lichaam?En hoe heet dit chemisch stofje ook alweer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

De bekendste 'liefdesdrug' is phenylethylamine, oftewel PEA. Het is een stof die van nature in je lichaam voorkomt en lijkt op amfetamine. Het effect lijkt ook op amfetamine: je kunt de hele wereld aan en nachtenlang doorhalen met je geliefde.

Shotje dopamine
PEA zorgt er bovendien voor dat dopamine vrijkomt. Dopamine is een neurotransmitter: een molecuul dat signalen afgeeft aan de zenuwcellen. Het speelt een grote rol bij het ervaren van genot en blijdschap. Zonder dopamine worden we depressief, maar als we onze geliefde zien of aanraken, krijgen onze hersenen telkens een shotje dopamine. Dan krijgen we dat verliefde, zwevende gevoel.

Energie en opwinding
Dopamine is niet het enige stofje dat een rol speelt bij verliefdheid. Minstens zo belangrijk is norepinephrine, in het Nederlands beter bekend als noradrenaline. Dat lijkt wat op dopamine, maar is wat 'agressiever' en geeft je net zo'n eufoor gevoel. Daarbij zorgt noradrenaline in je hersenen voor de aanmaak van adrenaline, het bekende stresshormoon. Het gevolg: hartkloppingen, vlinders in je buik, zwetende handen en... volop energie en opwinding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt endorfine of dopamine waarschijnlijk.
Endorfine wordt vaker aangemaakt, ook namelijk als je gaat hardlopen (runners high). Het geeft een prettig gevoel. Het geeft je een minder bedreigd gevoel, dus inderdaad wat je al zegt: dat stellen zich openstellen voor elkaar. Het stofje is ook pijnonderdrukkend.
Ook dopamine speelt een rol bij het prettig voelen. Het werkt in op je emotie, waardoor je meer op je emotie (liefde maakt blind) reageert dan op je ratio. Dit kan nog wel eens verkeerd uit pakken natuurlijk, maar in principe kan het goed werken als het gaat om de voortplanting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stofje is reeds genoemd in de vorige antwoorden. Maar verliefdheid kan echt veel langer duren dan negenmaanden. Dat stofje kan vele jaren een belangrijke rol spelen en de verliefdheid ook
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist bij de juiste "match" duurt het veel langer en blijft het verliefdheidsgevoel gewoon bestaan ..+