Mijn man wil niks van paranormale zaken weten, hoe kan ik hem ervoor interesseren zonder het op te dringen?

Ik ben zelf best spiritueel en heb wat paranormale ervaringen. Hij vindt het maar niks en heeft liever niet dat ik me er mee bezig houd. Maar ik heb juist het idee dat het iets toevoegt aan mijn leven en wil me er juist verder in verdiepen (vandaar dat ik me ook op GV aangemeld heb). Hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens is best wel spiritueel ; dat maakt ons mens. Dat heeft echter niets te maken met paranormale rimram.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en niet iedereen is spiritueel , marleen ................
en er zijn veel belangrijkere factoren die je mens maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd dat ELK mens wel spiritueel is, in de zin van dat hij zich bezighoudt met zingeving en wat belangrijk is in het leven en wat bijzaak, hoe je in het leven staat en hoe je omgaat met tegenslagen en dergelijke. Dat is een universeel, menselijk proces.
Het is het WOORD spiritualiteit dat onder aanvoering van de zweefbrigade nogal gedevalueerd is, en bijna alleen nog maar wordt gezien als verzamelnaam voor alle mogelijke denkbare vormen van geloven in de zin van onbewezen aannames voor waar aannemen. Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/elk-mens-nature-spiritueel.28866 (en vele andere vragen en discussies over dit onderwerp).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ben zelf ook "best wel" spiritueel.
Daar heb ik geen paranormale ervaringen voor nodig.
En de meeste mensen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan momopoylo maar bij mij is het daardoor wél sterker geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De foto's staan bij een vraag over paranormale zaken. Ter illustratie van wat?
Laaghangende bewolking heeft toch niets te maken met paranormaal? En zeker niet met spiritueel.
Het zijn mooie foto, zei ik al.
Heb je ze zelf gemaakt, sambakip?
Volgens mij is er nogal wat Photoshop aan te pas gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtige foto's!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij je hebt aangemeld op GV om wat kwijt te kunnen over spiritualiteit of paranormale zaken dan is dit volgens mij niet het juiste medium daarvoor (grappige woordspeling). Als je er iets over schrijft krijg je bergen reacties dat dit niet kan, op aandacht uit bent, er iets flink mis is met je....etc.
Kijk maar eens bij de vragen hierover. De meesten op GV zijn te aards en praktisch om iets te kunnen geloven dat je niet ziet (misschien toch wel in God of Allah geloven?).
Verwacht er dus niet veel bijval van want je wordt voor gek verklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sterkste bomen staan in de wind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ennovy1963, gelulkkig staan er ook reacties/antwoorden bij waar ik absoluut wél iets aan heb!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is Ilsemedia? Nooit van gehoord! Die mooie foto's heeft een kennis van mij gemaakt, niks mis mee toch? Voor mij geeft de natuur nu eenmaal rust, ik mediteer graag in de natuur. Leuke verbastering trouwens Sambalkip!
sterredag
13 jaar geleden
Wil hier eigenlijk toch ook wat op reageren, maar vind een antwoord inmiddels nog wat overbodig. Ik zou zeggen je kan hem niet dwingen zich ervoor interesseren, ik lees in jouw verhaal alleen ook terug dat hij liever niet dat jij je er mee bezighoudt en dat vind ik dan een beetje jammer. Ik zou het loslaten hem erin te willen betrekken (ik doe dat met mijn man ook niet) echter zou ik hem wel zeggen dat je het respecteert dat hij er niet net zo over denkt als jij, EN dat je het wel heel erg zou waarderen als hij jou daarin ook wil respecteren dat het jou wel interesseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat hem in zijn waarde!!!

Het beste antwoord

Je zou je man ervoor kunnen interesseren door zelf heel sterk in jezelf te staan. Als jij weet wie je bent en waar je voor staat, en je kunt voor jezelf en je omgeving alle liefde vinden. Dan zal je omgeving die liefde kunnen ontvangen en je in je waarde laten.

Wat je niet kunt doen is een individu iets porren om te gaan doen wat hij niet wil doen. Het enige is om goed bij jezelf te blijven.

Toch kunnen er nadelen aan zitten. Want als je spiritueel bezig bent, dan zal je ook groeien. In een relatie kan er een probleem ontstaan waar jullie te ver uit elkaar zijn gegroeid. Jou spirituele lessen slaan alleen op jou, je partner hoeft nog helemaal niet klaar te zijn voor die lessen. Iedereen moet het recht hebben om op zijn eigen snelheid de levenslessen te leren. Dit kan niet worden versneld.

Steeds meer zal je je eigen zelf vinden. Steeds meer zal je erachter komen dat diegene die je was, eigenlijk niet je echte zelf was. Sommigen voelen dit al aan en vinden daarom hun weg naar de spiritualiteit. Als jij op een gegeven moment 'wakker' wordt, dan ziet de wereld er anders uit. Graag zou je ook de pijnen en verdriet bij je partner willen wegnemen. Maar dat kan nog helemaal niet, je partner hoeft nog niet zover te zijn om het te willen.

Als jij zover kunt groeien dat je voor iedereen de liefde kunt vinden (ook je vijanden), dan zullen anderen geen moeite meer met jou hebben. En is er een hele goede verstandhouding.
Dit proces duurt lang en heeft de nodige up/downs nodig. Voor sommigen is dit een zware periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je groeit zo veel ......dat je met je hoofd in de wolken loopt.
en als je man dan nog met beide voeten op de grond staat , dan groei je uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha... MallePietje is een dus een klassiek voorbeeld van de 'allergischen' in mijn antwoord... misschien leert ie nog eens verder te kijken dan z'n neus kort is... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg mooi gesproken gdanonym!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (17)

Als je elkaar in je waarde laat, dan kan het best samen gaan. Jij gelooft er in en hij niet en dat accepteer je van elkaar.
13 jaar geleden
Je kunt niet anders dan het accepteren dat hij er niets mee te maken wil hebben.
Maar dat zegt nog niets over jou, jij kunt je doorontwikkelen, en (innerlijke) kennis opdoen, en misschien hem voorleven, zodat hij toch wel geprikkeld wordt, en er belangstelling voor krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als spiritualiteit die mist in het bos is,
zoals op jouw foto's, dan zou ik het ook niet hoeven...

Wat voor rare dingen doe jij dan dat hij liever niet heeft
dat jij je "er mee bezig houdt"?
Spiritualiteit is jouw eigen innerlijke beleving en ervaring.

Als je geen rare dingen doet, die hem beangstigen, dan is het verder jouw zaak.
Maar laat hem er buiten als hij dat niet wil.

Of geef aan je houding, gedrag etc. het goede voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er precies mis met die schitterende foto's van dat bos ?? Ik vind ze geweldig !
Anderzijds : het lijkt me een vrij normaal bos, met mist ; ik zie er hoegenaamd NIETS paranormaals in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die foto's zijn best mooi.
Maar in dit geval lijken ze precies het mistige van
"spiritueel" aan te geven.
Ja, en ik houd niet van mist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De foto's zijn prachtig, maar enig verband met het bovennatuurlijke ontging mij ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht hangt het er van af wat je in die mist wilt zien. Voor mij zijn het schitterende laaghangende wolken, die wel vaker verschijnen op een koude dag als de grond nog relatief warm is. Echt herfstplaatje dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zweef fotos , ik wil er niks in zien ..........13 in het dozijn
het moet mystiek uitstralen ...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh...ik zie nog steeds alleen een mooi mistig boslandschap......
Mystiek vind ik trouwens ook een wat overgewaardeerde term ; het betekent gewoon dat je nog niet weet wat er gebeurt. Prima aanleiding om dat te gaan uitzoeken dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie natuurfoto's laten mij altijd weer beseffen op wat voor geweldige planeet we toch wonen en dan voel ik me ne(r)derig. Is dat spiritueel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het prachtige sfeervolle foto's. Ik wou dat ik ze gemaakt had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De foto's zijn gemaakt door een kennis. Qua spiritualiteit; ik word er erg rustig van, zulke plaatjes. In de natuur is voor mij een goede plek om te mediteren.
Verstandige man, en hopelijk weet hij jou ook weer een beetje op het rechte pad te krijgen. Maar geef de hoop maar op dat je hem mee weet te sleuren ; daar is toch meestal wel een of andere aanleiding voor nodig.
Zie het als een geloof of een religie, waarbij de ene partner opeens denkt het licht te hebben gezien, terwijl de ander nog stevig in zijn oude schoenen staat, en niet van plan is in dingen te gaan 'geloven' waarin hij niet gelooft. Kansloos. En zelfs een reeel gevaar voor je relatie, waarin essentiele keuzes gemaakt zullen moeten worden als je niet beiden volledig van elkaar accepteert dat je in totaal verschillende werelden gaat leven.

Als je je meer in spiritualiteit wilt verdiepen, weet ik niet of GV de meest aangewezen plek daarvoor is, aangezien de ratio hier - gelukkig - nog redelijk hoogtij viert, en je dus het nodige aan tegengas en vooral tegenargumenten zult kunnen verwachten. Wat ik dan wel weer verstandig vind.

De beste aanpak lijkt me : blijf open staan voor rede en de mogelijkheid dat veel zogenaamd paranormale ervaringen weinig tot niets meer zijn dan psychologische en natuurkundige processen / verschijnselen waarvoor de meest eenvoudige (maar niet altijd de meest fantastische) verklaring de juiste is, blijf nadenken en je hersens gebruiken, OOK als het over gevoelens gaat. En hou voor ogen dat het in dat wereldje barst van het kaf onder het - door mij tot op heden nog niet gesignaleerde - koren en list en bedrog hoogtij vieren.
Als je je verstand blijft gebruiken gaat het vermoedelijk vanzelf weer over, en haal je de mooie, goede dingen er uit waar je voor je zelf wel iets mee kunt, zonder je mee te laten sleuren door allerlei bijkomende onzin.

Toegevoegd na 4 minuten:
'Spiritualiteit' in de tweede alinea feitelijk tussen aanhalingstekens, omdat ik er van uitga dat hier niet de algemene, normaal-menselijke, mentale, algemene spiritualiteit bedoeld wordt, maar specifiek de 'alternatieve leer van het onverklaarbare' om het maar even eerbiedig te zeggen, waarmee het woord spiritualiteit nogal besmet lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, ik dacht : effe minnetjes tellen, maar het valt nog mee. NOG wel......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een plusje gezet ........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, Marleen... ja ik ook. Een van die onderwerpen waar nogal heftig allergische reacties en 'spontane' minnen van kortneuzen niet van de lucht zijn. Meestal antwoord ik niet op dit soort vraagstukken en reageer alleen/vul aan op al gegeven antwoorden. Vandaag was dat dus anders en ja hoor... de eerste 'zweverige' - was snel binnengehaald... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou inderdaad eigenlijk zuiniger moeten zijn op mijn antwoordwaardering (die uitsluitend vanwege dit type vragen lager is dan ik graag zou willen), maar ik vind het praten toch belangrijker dan het zwijgen voor een puntje. Met die punten kun je tenslotte niks, met die antwoordwaardering ook niet, maar met het antwoord zelf, het blijven verweren tegen dergelijke kolder, kun je heel, heel misschien af en toe iemand bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach... om maar eens in spirituele term te spreken: 'verweren tegen' draagt een wat negatieve energie in de zin van 'aanval/verdedigen' wat op zich weer een aanval kan bewerkstelligen... ;)
Liefdevolle energie naar de kortneuzen sturen, vanuit het hart spreken en kalm staan voor wie je bent zonder aanval of verdedigen: ieder leert in zijn/haar eigen tijd. En ja, ik hoop ook dat door 'onze' bijdragen heel af en toe bij iemand het wekkertje afgaat. Al is het er maar eentje, dan ziet de wereld er toch weer een ietsie pietsie anders uit...
Rieneke1
13 jaar geleden
dikke plus marleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed Marleen, maar ook niets anders dan van jou te verwachten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens hoor, dat het onzin is, maar het is geen antwoord op de vraag! Hier kan de vraagsteller toch helemaal niks mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de manier waarop de vraag gesteld is, BartCiao - ze vraagt hoe ze haar man er voor kan interesseren zonder het op te dringen. Dat lijkt me naar aanleiding van de toelichting van haar vraag ongeveer net zo kansloos als wanneer ik probeer mijn vader van zijn geloof af te krijgen. En het lijkt me volslagen nutteloos iemand uit te leggen hoe hij het beste tegen windmolens vecht - of, zo u wilt, tegen de bierkaai. Dan blijft de vraag wat je anders met dergelijke gevoelens / verschillen moet doen, en daarop probeer ik zo goed mogelijk antwoord te geven. Antwoorden zijn niet altijd letterlijk op de vraag, maar vaak op op de strekking / intentie / gevolgtrekking daarvan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt een Marleen antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie jou antwoord er nog niet tussen staan ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Marleen, ik gebruik m'n verstand maar heb veel steun aan "die bijkomende onzin". Nu maar hopen dat mijn man dat wél gaat respecteren. Maar bedankt voor je reactie, ook hier leer ik van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom geef je eigenlijk een antwoord, dat helemaal geen antwoord is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo geen antwoord ??? Niet alles wat iemand wellicht niet wil horen is niet meteen 'geen antwoord', hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ben je stekelig vandaag.
De vraag was, hoe kan ik hem ervoor voor interesseren.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dat een hopeloze missie is lijkt me vrij duidelijk, als ze een nuchtere man heeft. Daarom vind ik het belangrijker het antwoord te focussen op hoe ze haar huwelijk / relatie intact kan houden en zelf het hoofd er bij kan houden. Ze zal niet de eerste zijn die in de zweefmolen stapt en zo in moordtempo op een scheiding afstevent. Dat heb ik - helaas - meerdere keren van vrij dichtbij mogen meemaken. En wederom meestal omdat er geen maat in gehouden wordt, en niet kritisch naar de verschillende onderdelen wordt gekeken. Het houdt niet op bij pakweg meditatie, zoek naar zingeving, en stellen van (nieuwe) prioriteiten in een nieuwe levensfase, rust zoeken in jezelf en nieuwe doelen stellen in je leven, maar vaak wordt gretig het hele 'totaalpakket' omarmd, waarvan jij ook wel weet hoeveel baarlijke en zelfs gevaarlijke nonsens daar tussen zit. Voor je het weet kun je geen fatsoenlijk woord meer met elkaar overleggen omdat er gewoon geen zinnig woord meer uitkomt, zeker als het zweefjargon ook nog wordt overgenomen. Hetzelfde effect heeft het overigens ook op vriendschappen. Gevolg : onbegrepen en eenzaam duikt men NOG dieper in de zweefcultus, vergeet dat een mens voornamelijk verantwoordelijk is voor zijn eigen leven en keuzes en zoekt alle mogelijke oorzaken en oplossingen buiten zichzelf - of dat nu astrologie, geesten, engelen, kosmische wetten en invloeden, aardstralen of aliens zijn. Van de week zag ik per ongeluk vijf minuten 'astroteevee'., Kon je (voor een flink bedrag) een SMSje sturen naar een engel (!! -erger nog, naar DE engel) zodat je problemen worden opgelost (!!). EN DAAR TRAPPEN MENSEN IN !!!!! En om dat belspelletje te promoten zat er een of andere vage zweefteef allerlei kolder te verkondigen tegen mensen die ECHT BELDEN naar dat telefoonnummer. Natuurlijk is dat hele fenomeen een zeer kwaadaardige uitwas (waarvan ik me afvraag waarom het niet domweg verboden is of een voortdurend door het beeld lopende waarschuwing dat het je reinste oplichterij is), maar de doelgroep (veelal wanhopige, helemaal vasgelopen vrouwen tussen de 30 en de 50) kan zo verrekte slecht het kaf van het koren scheiden.
Owww... dit is heel herkenbaar sambakip. Als hij er niks van wilt weten, dan is het het beste om daar respect voor te hebben. In mijn beleving zijn er nog vele mensen die allergisch zijn voor de woorden 'paranormaal' en 'spiritueel', omdat er nogal negatieve associaties aan verbonden kunnen worden: zweverig gedoe, spoken zien, is nooit bewezen. Spiritueel en religieus worden ook nog vaak met elkaar verward... Men kent 'het' niet, en jammer genoeg draagt de media niet bij voor een objectieve benadering (grote verhalen - hogere kijk/verkoopcijfers).
Als jij het idee hebt dat het iets toevoegt aan jouw leven is er niks mis mee om je erin te verdiepen (daarin zou jouw man jou ook in je waarde kunnen laten). Zoek mensen die op jouw golflengte zitten in deze interesse, dat is een manier om je verder te (kunnen) verdiepen, ervaringen uitwisselen.
Tip: schrap de woorden spiritueel en paranormaal uit het woordenbestand dat je bezigt tegen je man en ga niet in discussie/probeer hem niet te overtuigen van iets. Dat gaat alleen maar averechts werken en daar schieten jullie geen van beiden iets mee op. Doe gewoon 'normaal' tegen hem, en het kan zomaar zijn dat hij op den duur uit zichzelf wat nieuwsgierig wordt en 'tussen neus en lippen door' wat vragen gaat stellen. Zorg er ook voor dat je met beide benen op de grond blijft en open en objectief kijkt naar 'paranormale/spirituele ervaringen', en er niet meer van maakt dan het is: het is namelijk heel makkelijk om door te schieten! Hier bedoel ik mee dat bv een piepende deur gewoon een piepende deur kan zijn en niet Ome Harry die wat te zeggen heeft...
Ik wens je heel veel plezier en wijsheid in je interesse. Om maar eens op een spirituele noot te eindigen: je kunt ook heel rustig en ontspannen jouw vraag stellen aan je hogere zelf: kort, specifiek, open, en laat dan los (geen verwachtingen betreffende de manier waarop je een antwoord zou kunnen krijgen).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Yancha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor Ome Harry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie wel... XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sambakip deed het hem :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi en correct antwoord.
+1
Dit kun je niet aanpakken, je man dan.
Hij heeft waarschijnlijk angst voor paranormale zaken en dingen die zich aan zijn waarneming en controle onttrekken.
De een kan daar gemakkelijker mee omgaan dan de ander.
IEDERE actie die je onderneemt om hem ervoor te interesseren zal waarschijnlijk een sterkere weerzin opwekken.
Laat hem dus met rust, hij zal op enig moment zelf wel aangeven wat en hoe hij daar mee om wil gaan.
Het is een onjuiste veronderstelling dat mensen die een weerzin tegen spirituele dingen hebben NIET spiritueel van aard zijn.
Als dat zo was zou het hem niets uitmaken.
Zelf denk ik dat hij nare ervaringen heeft gehad waar je mogelijk geen weet van hebt en waarover hij niet wil of kan vertellen.
Als je hem daarin respecteert, zal hij mogelijk mook respect hebben voor jouw beleving en op enig moment over deze dingen gaan praten.
Geef hem dus de ruimte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Omdat ik ervaringsdeskundige ben op dit gebied heb ik niet eerst de andere antwoorden gelezen, om een zo authentiek mogelijk antwoord te formuleren.
Mocht er veel gelijkliiudenheid in mijn antwoord zitten dan is dat dus overeenkomst in inzicht en niet napraten van anderen.

Toegevoegd na 1 dag:
Dit laatste is niet bedoeld om mensen te irriteren, het gebeurt echter vaak dat mensen met dezelfde inzichten ongeveer hetzelfde schrijven.
Wat dan jammer is dat ik dan meestal niet schrijf terwijl
een andere woordkeuze soms al, in samenhang met andere antwoorden een verduidelijking geeft.
Als ik dan de antwoorden van anderen vooraf lees concentreer ik me op een andere manier en krijg dan niet de verwoording die ik had gewild.
Het is dus een in mijzelf liggend probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het hem echt niet interesseert, kun jij daar weinig aan veranderen. Iemand die echt niks aan voetballen vindt, verander je ook niet door elke wedstrijd op TV voor hem aan te zetten. Wel vind ik dat hij jou zo vrij moet laten om er wel wat mee te doen. Wellicht heeft hij totaal andere interesses en daarin laat hij zich ook niet door jou belemmeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Had ik ook al bij een reactie geschreven: wat een mooie foto's. Heb je die zelf gemaakt ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie foto's hè? Heeft een kennis van me gemaakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie foto's hè? Heeft een kennis van me gemaakt!
Aan te raden valt om Uw man gewoon in z'n eigen waarde te laten en hem derhalve de door hem benodigde ruimte te geven.
Wellicht zal hij misschien door uw voorbeeld op een gegeven moment belangstelling gaan tonen maar misschien ook wel niet:
duidelijk is i.i.g. dat uw man (momenteel) géén interesse toont in paranormale zaken en er dus ook géén behoefte aan heeft om zich (momenteel) in deze materie te verdiepen.

Omgekeerd mag U ook van hem verwachten dat hij U nét zo goed in Úw waarde m.b.t. uw belangstelling voor het paranormale laat en uw interesse daarvoor respecteert.

Het zou m.i. echter een foute opstelling zijn om uw man op enigerlei wijze te dwingen of the manipuleren om met deze materie geconfronteerd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet dingen nooit opdringen, want dat stoot alleen maar af, juist binnen relaties.
Ik zou er gewoon zelf mee beginnen met de paranormale zaken. je maakt tenslotte zelf uit wat je doet mbt hobby's ed. Zodra je man in de gaten krijgt dat het toch best interessant is dan zal hij bijdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat je iemand kan bekeren door je ervaringen te vertellen,waar ik wel in geloof is dat de geur die je verspreid iemand aan het denken kan zetten.
Dat je leven innerlijk verandert,geduldig,zachtmoedig,liefde,wijsheid,kennis,maar vooral nuchter blijVen EN NIET ZWEVEN.

Door je ervaringen te vertellen kan je iemand beangstigen
en kan hij vervreemd van je raken,en je als als wazig beschouwen of als een freak.

Ik hou ook helemaal niet van zweverigen praatjes en ervaringen gebaseerd op gevoel,ik denk dat je vriend dat ook heeft

Ik denk dat het belangrijk is dat je nuchter blijft en je zelf kan blijven identificeren met de wereld,en je zelf niet als een vreemde vogel af moet gaan schilderen.

Ik ben zelf christelijk,en ik heb ook een mooie ervaring gehad ik heb een visioen gezien toen ik 18 was.
Ik heb het heel wat jaren voor mezelf gehouden en ook nooit te behoeften gehad om het te vertellen.

Mijn familie zijn allemaal niet gelovig,maar ze beginnen nu een beetje interesse te krijgen maar ik spreek er zelden met ze over,het is de verandering in mij dat ze aan het denken doen zetten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik doe er verder ook helemaal niet zweverig over hoor. Ik vertel het "live" alleen tegen mensen die me heel na staan en waarvan ik denk dat ze er alleen maar blij mee zijn dat het mij helpt.
Als je man heel erg van voetballen houdt en jij niet, wil je ook niet dat hij er heel veel over verteld maar gun je hem wel zijn hobby, toch?
Doe gewoon je ding, zonder stiekem te doen, en houd het als iets voor jezelf en de mensen die dit wel snappen en/of interessant vinden. Wat je wel kunt doen is aan hem vragen wat maakt dat hij liever heeft dat jij je er ook niet mee bezig houdt.
Misschien vindt hij het eng, is hij bang dat er iets engs met je kan gebeuren, dat jij/jullie relatie hierdoor verandert etc.
Dat is wel handig om te weten welke gedachte of overtuiging hij hierover heeft. Respecteer zijn behoeften en laat hem spiritueel ook met rust (geen dingen over hemzelf uitzoeken ofzo).
Als je weet wat maakt dat hij dit niet prettig vindt, kun je hem beter begrijpen en kun je daar, als je wilt en kunt, rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat je je op G.V. hebt aangemeld om zelf te kunnen groeien op spiritueel gebied, van de tegenstanders leer je hier net zo veel als van de voorstanders, alleen zullen ze dat niet echt kunnen begrijpen.
De basis van spiritueel zijn is liefde en respect voor de ander, handel er na, wees een warm persoon voor hem, dan is er geen strijd en ergenis, het kost dan ook geen energie, het levert je juist energie op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet! Kan jouw man je warm laten lopen voor voetbal? Wat zou hij moeten doen om je belangstelling te wekken voor voetbal (of wat dan ook, wat hij leuk vind)? Dat werkt gewoon echt niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon bij betrekken, maar niets verplichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hem overtuigen met een onontkoombare confrontatie? Bv. een voorspelling met hoeveel Ajax de volgende wedstrijd wint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je allereerst even een plusje gegeven..ik vind dit een goede vraag.

Je zou hem eens kunnen vragen jou een plezier te doen en met jou een dagje..of korter een spirituele beurs te bezoeken.

Dan kan hij namelijk zien dat er zich daar niet uitsluitend 'zweverige' personen bevinden.

Dit weekend is er een (grote) beurs in Rijswijk. Een prachtige gelegenheid dus om hem eens vrijblijvend te laten rondsnuffelen.

En dan maar hopen, hè..dat er daar iets is dat hem aanspreekt.

Hij 'moet' ontdekken dat spiritualiteit méér is dan wazige toekomstvoorspellers en dergelijke luitjes.

Spiritualiteit is namelijk veel meer een levenshouding..een levensinstelling..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Ton, een goede tip van die beurs!
Enjoy the Club en wees BLIJ met deze uitdaging.
Want..
De grootste non-BELIEVERS van NU zijn de grootste BELIEVERS van straks.
Ik ben daar een sprekend voorbeeld van.

Vroeger was IK dus degene die van dit zogenaamde 'zweverig' gedoe niks wilde weten en kijk.. de ervaringen begonnen zich 'plots' aan te dienen waardoor ik niet anders meer kon/kan dan te Geloven.

En dan..
wordt een mens zodanig enthousiast dat die er niet meer bij stil staat dat anderen helemaal niet mee zijn in die Hoge Frequentie-Flow.
Maar het is zo Bedoeld/voorbestemd dat het voor jou en vele anderen zo zou verlopen.

Persoonlijk heb ik uit een gelijkaardige situatie als de jouwe geleerd om mijn 'WOORDKEUZE' aan te passen aan hetgeen ik, net zoals vele anderen, wel degelijk ervaar.

Ik heb geleerd en ik leer het mezelf nog dagelijks om tegenover 'Ongelovigen uit Onwetendheid' eerder vragen te stellen over hetgeen je ervaart.
Ik herinner me bijvoorbeeld nog mijn eerste ervaring die velen een 'uittreding' zouden noemen.
Ik stond perplex en belde onmiddellijk mijn huidige partner op. Ik vroeg of hij me begreep en ik vroeg raad. Hij begreep me en ik kreeg raad.

Tot ik vanuit 'Eenzijdige Overtuiging' ging spreken.
Ik begon te wennen aan die snelle uittredingen en ik begon te begrijpen wat met het IQ of ratio niet te begrijpen valt. Omdat rationele denkers nu eenmaal op de Lage Frequentie-Flow meedrijven. Daar verloopt alles gedetailleerd uitvergroot en is er geen schijn van kans om het grotere geheel waar te nemen en/of te bevatten.
Kortom, voor mij was alles Logisch geworden.
Ik gaf geen ruimte meer aan zijn twijfeld, ik betrok hem niet meer via vraagstellingen en dus Communiceerden/vibreerden we niet meer op dezelfde Frequentie. De spreekwoordelijke Golflengte dus.
Hij sloot zich af.

Vandaag weet ik nog steeds wat ik weet en ik geloof nog steeds wat ik toen geloofde maar ik ben er via ervaringen héél gerust in geworden dat alles makkelijker verloopt als ik op tijd en stond peil naar ZIJN interesses. Peil elkaars frequentie en pas je aan als je bij elkaar wenst te blijven. Je zal merken dat hij zich dan sneller aan jou zal aanpassen zonder dat je hiernaar vraagt.

Tracht dus niemand te overtuigen van jouw gelijk want elke weg is een goeie weg, elke manier is een goeie manier, dus ook de zijne.

GLIMLACHEN (humor) is een optimale manier om SAMEN op die 'Hoge' Alwetende en snel informerende Frequentie te vibreren... maak er gebruik van en de rest wordt vanzelf duidelijk!

Succes!