Wat betekent een pentagoon/vijfhoek (symbolisch gezien) of heeft dit geen betekenis?

Dus niet zo'n ster, maar echt een vijfhoek.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan er op google bijzonder weinig over vinden. (En zo'n ster heet trouwens een pentagram.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vraagsteller heeft het niet over zo'n ster. wijsneus.
Antoni
9 jaar geleden
Niels1411, SadBunny mag toch best zijn kennis delen door wat extra informatie te geven, hoewel die niet is gevraagd?

Antwoorden (2)

Van het pentagoon kan ik twee betekenissen vinden:
Wu Xing is het harmonische systeem van de vijf elementen: water, vuur, aarde, metaal, hout. Het systeem heeft een voedende (voortbrengende) cyclus (Sheng): hout → vuur → aarde → metaal → water → hout; en een controle cyclus (Ke): hout → aarde → water → vuur → metaal → hout. De twee cycli vormen samen een regelmatige vijfhoek met een vijfpuntige ster erin. Ze worden ook vaak samen afgebeeld als cirkel met een vijfpuntige ster. De cirkel is de Sheng-cyclus, de ster geeft de Ke-cyclus weer.

Pentagons zijn terug te vinden als symbolen in de Indonesische vlaggen. Het pentagon is het symbool van Pancasila de nationale filosofie die bestaat uit vijf principes. (Panca = vijf).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Indonesische vlag bestaat alleen maar uit een rode en een witte baan, en er staan dus geen pentagons op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het over het wapen in de vlag, de Garuda Pancasila met de vijf grondbeginselen waarop de Staat is gegrondvest.
Antoni
9 jaar geleden
Dat wapen staat toch niet ín de vlag? Het wapen bestaat onafhankelijk van de vlag en is een heel ander symbool dan de vlag.
Antoni
9 jaar geleden
Ook is het symbool in het wapen een ster met vijf punten, een pentagram. De vraagsteller vraagt echter naar een pentagoon, een regelmatige vijfhoek. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Regelmatige_vijfhoek
Een pentagoon bestaat uit vijf hoeken en is (naast een vierkant, cirkel etc.) een van de vaste geometrische figuren die perfect in elkaar past. Je kunt het figuur volledig opvullen met zijn eigen figuur. Dit is een van de redenen waarom het figuur geometrisch bijzonder is. Symbolisch gezien heeft het figuur meerdere betekenissen.

Bij Sacred Geometry wordt geloofd in de kracht van geometrische figuren. In het algemeen zijn er vier elementen: aarde, vuur, water en lucht. Het pentagoon voegt hier als vijfde element 'de geest' aan toe.

Om dezelfde spirituele reden wordt het pentagoon gebruikt als pentagram bij de Wicca. Dit symbool is voor hun het teken van geloof en wordt gedragen met 1 punt naar boven. In de Wicca staat het omgekeerde pentagram symbool voor de Tweede Graad. Hierdoor stellen de 2 punten naar boven de hoorn van de Bok van de duivel voor.

Wicca kent geen duivel of satan. Toch verwarren sommigen ten onrechte wicca met satanisme. Maar in het satanisme wordt het pentagram gedragen met 1 punt naar beneden.

In het taoïsme staat het pentagram als symbool voor het harmonische systeem van de vijf elementen. Het systeem heeft een voedende, voortbrengende cyclus:
hout → vuur → aarde → metaal → water → hout

Als je het getal 5 bestudeert zul je merken dat veel van de natuur en zelfs de mens terug komt in het getal 5. Zo hebben veel bloemen 5 blaadjes, de vorm van stenen, menselijke cellen bestaan uit 5 verschillende delen en ga zo maar door. Daarom wordt het getal gezien als een van de 'heiligste' getallen en komt het in zoveel spirituele kringen voor.