Pesach werd ingesteld de avond net voor de bevrijding van Gds volk ( de Israelieten of nakomelingen van Jakob die 12 zonen had waarnaar de 12 stammen Israels werd vernoemd ) .

Er werd een lam geslacht waaraan geen enkel gebrek mocht zijn.

Het moest volledig gaaf zijn, als het ware volmaakt of zonder lichamelijke gebreken.

Dit lam was een weerspiegeling van Jezus.
Jezus is gestorven voor alle mensen.
Jesaja profeteerde over de Messias ...

Als een schaap werd hij naar de slachtbank geleidt....

Net als een schaap bood Jezus geen enkel weerstand toen hij zijn leven als offergave gaf voor ons.

Daarom was het toepasselijk dat Jezus het avondmaal instelde tijdens Pesach of 14 Nissan.

Pesach verwijst naar het lam , dat zonder gebreken was, dat geofferd werd en in feite Jezus symboliseerde,
net voor de avond die voorafging aan de uittocht uit Egypte.

Groet amadeus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Profetisch voorzegd:in (Jesaja 53:7) . . .Hij werd net als een schaap ter slachting geleid; en als een ooi die voor haar scheerders stom is geworden, placht ook hij zijn mond niet open te doen.
Hiermee stelt Jezus de herdenking van zijn dood in.

Het zal in herinnering brengen dat Jezus en zijn Vader het voor gelovige personen mogelijk hebben gemaakt te ontkomen aan zonde en dood.

Het Pascha herinnerde de Joden aan hun bevrijding uit Egypte, maar deze herdenking wijst op ware bevrijding voor iedereen die in Jezus gelooft.