Is dopen van mijn kinderen gratis?

Ik ben gedoopt toen ik een baby was en gelovig opgevoed. Het was niet zo dat we elke zondag naar de kerk gingen ofzo maar wel met feestdagen en zo.

Inmiddels ben ik 34 en woon in de Zelfde gemeente maar ander dorp en de kerk waar ik gedoopt ben die is van binnen helemaal omgebouwd tot appartementen voor starters.
Maar kan ik zo maar mijn kinderen laten dopen in het dorp waar ik nu woon dat overigens van dezelfde gemeente is?
Want ik kom er dus niet aan uit of het kan of niet.
Wij bieden onze kinderen gelovig op maar gedoopt willen worden geven de oudste 3 meisjes van ons aan. Onze jongste meisje is 4 en die begrijpt het niet allemaal over het dopen maar wel over God, Jezus, de hemel en ik heb vaak voorgelezen uit de kinderbijbel. Ze geloven net zoals ons en ik ben meer met het geloof betrokken dan mijn man. Mijn man komt niet uit deze gemeente en ik weet niet of dat problemen kan geven?
Ik ben de enige die dus van ons gezin die in deze gemeente gedoopt is.

Kan iemand mij misschien antwoord geven op mijn vraag?
Misschien zijn hier mensen uit dezelfde gemeente, ik woon in de gemeente Drimmelen.

Mocht er iemand zijn die mij een antwoord kan geven of tips dan maak je mij al erg blij.

Groetjes, Denise

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Je kan toch langs gaan bij de kerk en de pastoor of dominee hoe dat ook heet vragen hoe het moet of gedaan wordt.
Amadea
4 jaar geleden
Gaat het om de protestantse of om de katholieke kerk?
Amadea
4 jaar geleden
Het doet er trouwens niet toe in welke burgerlijke gemeente jij en je man gedoopt zijn, maar wel of jullie lid zijn van de kerkelijke gemeente in de plaats waarin je nu woont.

Antwoorden (4)

Hier in België hangt dat vooral af van waar je naartoe trekt.

Kan het?
Sommige kerken hebben een 'eis'. Doopcatechese volgen vb of een keertje in gesprek gaan met iemand van de parochie. Daar kan ik in jou geval dus geen specifiek antwoord op geven. Wel dat je daarvoor dus best contact opneemt met de kerk in Drimmelen zelf.

Kost?
Bij de doop van mijn kind was het gratis... maar het was natuurlijk wel algemeen gekend dat je de priester een 'handdruk' gaf. ( zowel meter als peter )

Onzeker?
Als je niet graag naar het secretariaat van de kerk gaat. Ga gewoon eens naar een viering en ga naar de priester na de dienst. Die kan zeker antwoorden.
4 jaar geleden
In de protestantse kerk in nl. (ie ken ik het beste) is het niet zo dat je moet betalen om je kind te laten dopen. Ik weet niet in welke kerk jij zelf bent gedoopt? En dan bedoel ik: katholiek, of hervormd, of iets anders? Je kunt dan het beste zoeken op "Drimmelen" en op de kerk die je zoekt. Vaak staat op de website wel een telefoonnummer of mailadres van de predikant. Je kunt hem of haar bellen met je vraag of je je kinderen daar kunt / mag laten dopen. Als het goed is kijkt en predikant niet zo snel raar op van zo'n vraag; zij krijgt de vraag écht vaker, ook van mensen die niet (meer) naar de kerk komen, én ze is wel wat gewend aan vragen die misschien raar lijken!
4 jaar geleden
Volgens mij moet je wel betalen om je kinderen te laten dopen. (de kerk wil ook ergens inkomsten vandaan hebben) Als je ieder jaar trouw kerkbijdrage betaalt, dan betaal je niet of minder. Maar vraag het eens aan de pastor van je gemeente. Het kan in iedere gemeente anders zijn
4 jaar geleden
Vermoedelijk gaat het om de Vijf Heiligen Parochie. Die geeft een keer in de maand op zondagmiddag de mogelijkheid om een doop te vieren is, of op een hoogfeest (met name Pasen is daarvoor geschikt). Er worden eerst voorbereidingsbijeenkomsten gehouden, die de vorm hebben van een geloofsgesprek. Met de ouders worden verschillende thema's besproken: de naamgeving, het eigen geloofsverstaan, de betekenis van het doopsel, de geloofsopvoeding, en de doopliturgie met de doopsymbolen.

Via de kerk kan een doopkaars worden gekocht. Dat zijn dan de kosten die je voor de doop maakt. (Op eventuele speciale kleding, cadeaus en lekkernijen na dan, dat hoort er meestal ook nog bij).

De doop zelf is gratis wanneer je de minimum parochiebijdrage betaalt. Is dat echter minder dan het gestelde minimum (€ 120,00 per gezin per jaar), dan wordt verzocht het verschil bij te betalen. Daar ontvang je een factuur voor.
4 jaar geleden
anneliez
4 jaar geleden
nee hoor, ik ken die kerk die woning is geworden, is katholiek
Amadea
4 jaar geleden
Mijn veronderstelling is daarom juist dat het om de katholieke kerk gaat. Hoezo dan nee hoor?