Kun je ergens, zonder ervaring, buiten paardrijden ?

Mijn vriendin wil graag een keer gaan paardrijden. Ze heeft daar geen enkele ervaring mee. Maar ze wil niet alleen in een zandbak op- en afstappen en langs het hek sukkelen, maar echt buiten een stukje rijden. Is zoiets mogelijk en waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het in Nederland kan weet ik niet, maar in het buitenland kan het zeker.
Ik heb op Tenerife en in Cuba een tocht op een paard gemaakt, op Tenerife door bergachtig gebied en op Cuba door het platteland. Ook ik had geen enkele ervaring.
Ik zou het niet weer doen, want ik ben twee keer in paniek geschoten toen het paard zowat in galop ging. (is best eng als je geen rij-ervaring hebt.) Dus ik zou er wel even over na denken of het verantwoord is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb het ook twee keer gedaan. Eén keer op de Dominikaanse Republiek, een bergtocht met paarden. Over steile paadjes, waar het paard soms zomaar twee meter naar beneden glijdt. Voelt heel raar aan! Het was mijn eerste keer op een paard. De instructies waren heel eenvoudig: niet schrikken, en vooral *niet* aan de teugel trekken, want het paard heeft op die steile paadjes zijn hoofd nodig om zijn evenwicht te bewaren. De tweede keer dat ik op een paard zat was in Zimbabwe. Ik kreeg toen het grootste en energiekste paard mee, want ik had al eens paardgereden (jawel, al één keer), dus ik was ervaren. We gingen toen een paardrijsafari doen. Op je paard door de bossen en over de savannes. Zo kun je heel dicht bij giraffen en zebra's komen - die zijn wel bang van mensen, maar niet van paarden (dat er een mens op het paard zit, hebben ze kennelijk niet door). Fantastisch was dat! Alleen - hoe maak je zo'n knol duidelijk dat hij best tussen twee bomen door mag lopen waar hij precies tussendoor past, maar dat hij dat NIET moet doen als er iemand op zijn rug zit?

Antwoorden (8)

Volgens mij heb je daar een vergunning voor nodig en toch wel goede ervaring..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou het lijkt me niet verantwoord. Ze moet toch eerst in een afgezet weiland/bak gaan rijden. Ze vind het mischien veel leuker maar als het misgaat, kunnen meerdere mensen daar slachtoffer van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf eens bij park weerterbergen ( roompot ) gelogeerd, en daar tegenover was een manege. samen met 2 broers heb ik toen een paard gehuurd en zijn we met een begeleider zelf ook op een paard ruim een uur door het bos tegenover gereden. Was ontzettend leuk, en had zelf nog nooit paardgereden...
Het kan dus wel..

Toegevoegd na 13 minuten:
voor de duidelijkheid; we zaten allen op een zeer mak, ( bejaard ) paard, en de paarden waren uitermate bekend met de weg. Als de begeleidster stopte stopten de paarden ook, en als ze weer doorreedt reden de paarden ook. De lieve paarden luisterde eigenlijk alleen maar naar hun "baas" die op het voorste paard reed leek het.

En het was ook niet op de openbare weg maar in een nabijgelegen bos.

Bleef wel een fantastische ervaring, voor het eerst zo hoog op een paard zitten in de wilde natuur ( want zo voelt het wel natuurlijk ) Echte aanrader!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die paarden luisterde inderdaad allemaal naar hun 'baas'. Echter zat die baas niet op het voorste paard, de baas wás het voorste paard. Paarden zijn kudde dieren. Als jij de dominante leider voorop zet zal er geen enkel onder geschikt paard het in zijn hoofd halen die voor bij te lopen. Dat mag in de kudde ook niet, en dat er nu mensen op hun rug zitten, maakt niks uit voor hun orderegeling. Dit kan heel handig zijn, maar ook gevaarlijk. Als de leider schrikt en er vandoor gaat, gaat de rest er altijd achteraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Rinke!!
Maneges stellen echter vaak als eis dat u een ruiterbewijs moet hebben, voordat u met een gehuurd paard de openbare wegen en paden op gaat. U beschikt dan namelijk voldoende vaardigheden om paard te rijden. Behalve een ruiterbewijs kan worden geeist dat u (aantoonbaar) WA-verzekerd bent. Een ruiterbewijs kan bovendien verplicht zijn in bepaalde, per gemeente aangewezen, gebieden. Informeer bij de eigenaar van het gebied of u het ruiterbewijs 'op zak' moet hebben als u in dat gebied gaat rijden.

Het is niet verantwoord om zonder enig ervaring de openbare weg op te gaan. Een paard is een vluchtdier, stel het paard schrikt en slaat op hol. Dan weet ze niet wat ze doen moet omdat ze geen rijervaring heeft. Beter dat ze eerst wat lessen neemt voordat ze de weg op gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruiterbewijs heb je alleen nodig als je alleen op pad gaat. Je mag zonder naar buiten, mits je onder leiding staat van iemand die het ruiterbewijs wel heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook over maneges die dit als eis stellen vaak. Ook al rijdt er iemand anders mee met ervaring als dat paard op hol slaat dan kun je ook weinig doen want dat andere paard rent net zo hard mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, hier in de omgeving (Noord-Holland, aan de kust) hoeft het vaak niet bij maneges (niet dat ik het geen goed idee vindt om dat in te stellen ;-)) Wel vragen ze gelukkig vaak rijervaring, wat je moet kunnen aantonen door eerst even in de bak te rijden en je gaat dan in een groep mee. Trouwens nog een plusje voor je antwoord, vooral dat laatste stuk van vluchtdieren :-) belachelijk hoe licht mensen er vaak over denken...het loopt vaak genoeg fataal af helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook paarden en heb zelf ooit ervaren dat 1 paard op hol sloeg en er was 1 meisje onervaren mee, paarden rennen vaak dan richting huis, en steken de rijweg over zijn helemaal gek. Gelukkig goed afgelopen. Maar je kunt weinig doen als ervaren ruiter want die knollen rennen net zo hard mee. En als je geen rijervaring hebt, kunnen er rare dingen gebeuren..wie is er dan aansprakelijk?
Cryofiel
12 jaar geleden
Hier niet zo ver vandaan is een manege die "kleuterritjes" organiseert. De ervaren meisjes (je ziet er bijna geen jongens) rijden eerst hun oefeningen op de paarden, in de bak van de manege. De paarden zijn na afloop flink moe, maar kennelijk mag je zo'n knol niet meteen uitzetten - hij moet eerst nog wat rustig uitlopen. De manege lost dat mooi op door kleuterritjes te organiseren. Als die paarden toch nog een tijdje moeten lopen, kun je er net zo goed een kleuter opzetten. De paarden zijn al moe, dus ze hebben geen puf meer om op hol te slaan. Daarom worden die kleuterritjes gewoon 'buiten', in het bos en op de hei, gelopen. Twee keer wordt een verkeersweg overgestoken. Zo verdient de manege er nog wat aan, en de kleuters (4 tot 8 jaar, geloof ik - dus niet echt 'kleuters' meer) hebben er een prachtige ervaring aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@creofiel: mijn haren gaan recht overeind staan van jou reactie, sorry :$ een paard kun je niet uitzetten nee, dat is een levend wezen geen brommer! Als je dat beest hard laat werken moet je het daarna uitstappen, een topsporter gaat na het rennen toch ook niet gelijk stilzitten zeker?! Verder is het naief te denken dat een moe paard niet aan de kletter kan gaan. Bokken en rennen wegens een overvloed aan energie zullen ze na het werk niet meer doen nee, maar een paard heeft altijd nog energie over om te vluchten als het moet. Dat rij je er als mens niet uit, het zit in hun instinct altijd te moeten kunnen vluchten. Wij weten dat er hier geen roofdieren als luipaarden en leeuwen zijn, dat paard niet. In geval van nood zal hij altijd op hol slaan, hoe moe ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@creofiel: waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat het onverantwoord is die kinderen de pony's uit te laten stappen. Als het rustige pony's zijn kan dat makkelijk, zeker met iemand er naast! Maar van een fiets kunnen ze ook vallen, en van een paard ook. Het blijft altijd een risico, en je mag nooit denken dat een paard er niet van door kan gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wederom Rinke, dikke vette + !!!!
Cryofiel
12 jaar geleden
Had ik een ;-) bij het "uitzetten" van het paard moeten zetten? Voor mij is het gewoon spraakgebruik, hoor. Als ik het met de andere roeiers van mijn ploeg heb over het varen van een wedstrijd, zeggen we ook wel eens dat je de roeiploeg na het finishen niet meteen kunt uitzetten, omdat de roeiers daar kapot van gaan. Tja, en dat kleuterritje - denk aan een stuk of tien pony's en kleinere paarden, twee begeleidsters, en natuurlijk een heleboel meelopende vaders, moeders, ooms, tantes enzovoort. Het geheel gaat in ganzenpas door bos en hei. Twee volwassen meelopers krijgen tijdens het stappen instructies hoe ze het verkeer moeten laten stoppen of 50 meter afstand van de plek waar de paarden de weg oversteken. Soms worden de paarden op een open plek in het bos naast elkaar gezet. De kinderen die dat willen en durven mogen dan wat eenvoudige oefeningen doen. Voorover gaan liggen en het paard op de linkerkant van de hals kloppen, daarna hetzelfde aan de rechterkant van de hals. Achterstevoren op het zadel gaan zitten. En, als ze durven: op het zadel gaan staan. Dat laatste natuurlijk met een stevige hand van een familielid in de buurt. De paarden zijn overigens niet zo sufgewend aan altijd maar hetzelfde rondje dat ze alleen maar achter de voorganger aansjokken. Dat had ik op de Dominikaanse Republiek: mijn paard was gewend om altijd links langs een boom te lopen, dus ik dacht: kom, we kunnen er ook rechts langs, laten we dat eens gaan doen. Het kostte enorm veel moeite om mijn paard zover te krijgen dat het rechts langs de boom ging. Dat week duidelijk af van een jarenlang ingetrainde routine! De paarden van het kleuterritje zijn niet zo suf. Ze nemen telkens een wat andere route, en bijsturen is goed mogelijk. Soms wil het ene paard het andere inhalen, wat op de smallere paadjes niet zo'n goed idee is. De kinderen vinden het prachtig, de pony's en paarden zijn er zo te zien aan gewend, en ook voor de meelopers is het een leuk uitje.
Zonder begeleiding is dit zeer gevaarlijk, en dus af te raden.
In sommige buitengebieden is daarnaast een ruiterbewijs verplicht.

Je kunt bij een manege informeren naar buitenritten. Veel maneges hebben deze wel, zeker als ze bij een bos liggen
Verwacht geen wilde rit, dat is gewoon niet mogelijk en veel te gevaarlijk als je niet kunt rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn voor mensen die niet kunnen paardrijden stapritten. Dit klinkt misschien saai, de hele rit stappen. Maar als je door een mooi gebied heen rijdt is het harstikke leuk! Volgens mij kan je dit doen op een manage bij Bergen. Ze hebben daar hele mooie duinen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bergen Noord-Holland of Bergen Noord-Brabant? Aangezien je het over duinen hebt, neem ik aan dat je de eerste bedoelt. Die heeft al jaren geen manege meer, alleen privé-stallen en een kleine ponyclub, die zeker geen toeristen/daggasten op hun paarden naar buiten laten. Bedoel je misschien manege Poelenburgh in Schoorl? http://www.poelenburgh.nl/
Cryofiel
12 jaar geleden
Is er ook een Bergen in Noord-Brabant? Ik kende alleen Bergen in Noord-Holland en Bergen in Noorwegen. Zo leer je nog eens wat op GV!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel: Ja volgens mij was het noord brabant. Elk geval ergens in nederland want het postadres voor bergen in noord-holland, waar ik naast woon ;-), is Bergen NH. Die nh moet er bij, omdat er nog een bergen is in nederland. Ook in Noorwegen ja, klopt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel: ik heb nog even nagekeken en die andere Bergen ligt in Limburg ;-) noord-brabant heeft dan wel weer bergen op zoom, maar das toch anders :p Limburg en Noord-Holland hebben allebei een plaats genaamd Bergen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel Bergen in Noord-Holland. En ja, volgens mij was het manage Poelenburgh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@renhee, Poelenburgh zit in Schoorl ;-) Die hebben inderdaad stapritten. voor onervaren mensen. Weet niet of je hier uit de buurt komt maar anders weet je het misschien niet maar van die mooie duinen, zowel schoorl als bergen, waar je over spreekt is het afgelopen jaar een hele hoop afgefikt (er zijn nog steeds stukken mooie duinen om door heen te rijden hoor!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het over een manege bij Bergen. En Schoorl ligt vlakbij Bergen ;)
En ik kom niet uit de buurt, maar heb daar wel al een aantal keer een strand- en duinrit gemaakt. En ik weet dat er veel duin is afgebrand daar, maar tijden de ritten heb ik niet zoveel van gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als je niet uit de buurt komt vind je Schoorl en Bergen waarschijnlijk bijna het zelfde, hihi ;-) Maar als de vraagsteller gaat zoeken op 'manege Bergen' dan krijg je Poelenburgh er niet bij, en enkel privéstallen. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat jij die staprit hebt gemaakt, maar er was vorig jaar al een hoop afgefikt, maar dit jaar weer. De laatste branden waren wel gedeeltelijk waar Poelenburgh altijd langs ging...Maar zou best kunnen dat ze hun route nu veranderd hebben natuurlijk, dat weet ik niet. Ik ken hun stapritten alleen van als ik ze tegen kom in de duinen, niet uit ervaring. Trouwens, ze hebben die drie klojo's van de duinbranden wel vast zitten nu gelukkig :D Oké, ze zijn nog 'verdachten' maar ze zijn op heterdaad betrapt en sinds hun vastzitten zijn er ook geen branden meer :D
Er zijn maneges die beweren dat hun paarden zo mak zijn dat er zelfs mensen zonder ervaring op naar buiten kunnen, ja. Gelukkig zijn het er niet veel. Een paard is een vluchtdier, en zal dat altijd blijven, hoe mak ook. Elk paard kan schrikken en wegrennen en dit loopt niet zelden heel ernstig, soms zelfs fataal, af. Het risico dat je neemt is enorm, en ik vind het zeer spijtig dat lang niet alle mensen, zelfs niet alle maneges, dit beseffen.

En dan heb ik het nog niet eens over hoe het voor het paard is, twee uur de bossen in met iemand op zijn rug die nooit eerder gereden heeft en hobbelt als een zak aardappelen. Ooit je evenwicht proberen te houden als iemand op je rug voortdurend van de een naar de andere kant schuift en aan de teugels trekt, waardoor jij door het bit in de mond wordt getrokken, omdat diegene er anders afstuitert? Zo voelt het paard zich. Als je vriendin paardrijden echt zo leuk vindt, laat haar dan eerst eens lessen nemen bij een goede rijschool voor ze naar buiten gaat. Natuurlijk is paardrijden in de bak en beginnen met enkel stap, veel minder leuk voor de ruiter. Maar voor het paard wel prettiger en voor zowel ruiter als paard vele male verantwoorder en veiliger (maar nog steeds niet 100% veilig. Het zijn geen fietsen maar levende wezens! Besef dat goed)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Ik dacht precies het zelfde toen ik je vraag las. Een plus van mij als ik op mijn pc zit. :)
op ameland zijn daar diverse mogelijkheden voor.
je krijgt een tamme knol, en gaat onder begeleiding stapvoets het eiland verkennen.
zeer de moeite waard!