Hoe snel word je dik als je stopt met sporten?

Vaak is het zo dat zeer slanke mensen 3 maal per week sporten om in conditie te blijven en in vorm, maar ook voor de lol. Het moment dat ze niet meer sporten worden ze opeens volslank. Je hebt ook zeer slanke mensen die gezond eten en nooit sporten. Toch kan het zo zijn dat je voor de gezelligheid 2 maal in de week wilt sporten met je vriendinnen. (volleyballen) Nu is mij al meerdere malen verteld dat het resultaat van een jaartje sporten en dan weer niet wel erg nadelig kan zijn.
Hoe komt het dat als je eenmaal sport dat je eigenlijk altijd moet blijven sporten?
Hoe snel gaat dat gemiddeld?
Ik ben een vrouw trots op mijn figuur ik heb nog nooit gesport en ik zou wel eens met mijn vriendinnen willen meedoen misschien een jaartje volleyballen en heel misschien iets langer. Het is dus niet mijn planning om te sporten voor conditie of gezondheid maar puur voor de gezelligheid. Nu twijfel ik een beetje want het is niet de bedoeling dat ik na een jaartje plotseling 10 kg zwaarder ben omdat ik toevallig voorheen ging sporten. Als het pas na 30 of 40 jaar het geval is dat je dan zwaarder wordt dan vind ik dat minder erg.
Geen adviezen over sporten is goed voor je gezondheid aub want daar gaat mijn helemaal niet over.
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
3.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Gewoon voedingspatroon aanpassen aan je energiebehoefte, dan word je niet dik hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet per se dik te worden hoor, als je elke dag op de fiets naar je werk gaat is dat niet hetzelfde als sporten maar zolang je dat blijft doen zul je ook niet dik worden.

Het beste antwoord

Als je behoorlijk gaat sporten, zal je verbranding omhoog gaan en heb je meer behoefte aan calorieën.
Dus zul je meer gaan eten.

Als je een keer per week voor de gezelligheid gaat volleyballen en je verandert niets aan je eetpatroon,
dan zal er dus niet veel gebeuren.

Ga je drie keer per week stevig te keer in de sportschool, dan wordt het een ander verhaal.

Als je daar mee stopt en je verandert je eetgewoonten niet (wat dus vaak gebeurt, omdat men daar niet bij stil staat), ja dan kom je aan.
Maar heus geen 10 kilo per jaar.

Ook dan is het zo dat je dat zelf in de hand hebt, door je te wegen en bij te sturen als het uit de hand dreigt te lopen.

Geen enkele reden om niet gezellig met je vriendinnen te gaan volleyen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nogmaals
Je wordt niet automatisch dik van het stoppen met sporten.
Je wordt dikker als je meer inneemt dan je verbrandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!