Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard beter luistert naar mij en mijn benen?

Ik doe paardrijden, op een manege. We rijden niet altijd op dezelfde paarden, maar de manege is niet zo groot. Dus je rijdt wel vaak met de meeste paarden. Nu is er een paard waar ik wedstrijd mee doe (dressuur, gewoon op de manege zelf), maar ik heb moeite haar naar mij te laten luisteren. Ik rijd mijn 3de jaar, maar mijn eerste jaar was op een slechte manege waar ik niks leerde. Het paard luistert niet goed naar mijn benen, en ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik gebruik mijn zweep soms, maar ik denk dat ik ook wat schrik heb die te gebruiken. Ik zou graag in draf blijven zonder te vaak benen te geven. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
3.7K

Antwoorden (4)

Of telkens een klein tikje geven of als hij niet luistert een keer de strijd met hem aan te gaan dus jij geeft een goede tik, trapt hij dan sla je nog een keer zo laat je zien dat jij de baad bent. Het klinkt nu zielig dat vond ik eerst ook maar het is zielig als je hem zijn zin laat gaan omdat hij niet meer op gaat letten bij het lopen en vervolgens struikelt ie en kan hij kreupel raken. Dat ben je veel verder van huis. Je zou erder nog kunnen beginnen met longeren of nog beter freestylen ( zonder lijn alles op de stem) al moet dat natuurlijk wel mogen van de manege. Dan longeer je gewoon en op een gegeven moment ga je door je hurken en wacht je tot ie naar je toe komt, geef m daarvoor niet te lang de tijd, en dan ben je de baas en zal hij goed luisteren. Hij zal niet meteen komen dan sta je op en ga je verder met waar je gebleven was, niet opeens bozer ofzo. Succes!!
Bron: 6 jaar rijervaring en 3 verzorgpaarden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paard moet constant aangedreven worden. Een paard is een kuddedier en volgt dus (ook het tempo) van de leider. In dit geval ben jij dat. Als je draaft en aan het lichtrijden bent, knijp je telkens als je zit heel lichtjes met je kuiten. Zo houd je contact en begrijpt het paard wat er van je verlangd wordt. Paardrijden is hard werken, ook voor de ruiter of amazone. Veel succes en vooral veel plezier
12 jaar geleden
Als je goed rijdt, en je zet je paard in draf met de correcte hulp, blijft het paard draven. Je hoeft als het goed is niet te blijven drijven, (of schoppen, wat ik vaak zie). Door jouw lichtrijden blijft het paard draven, en je kan zelfs, enkel met jouw lichtrijden, het tempo aangeven. Dus als jij iets sneller gaat met lichtrijden, versneld het paard, als je iets "tegenwerkt" iets minder tempo. dit is trouwens een hele goede oefening. Het is zeker niet de bedoeling dat je al schoppend of drijvend op je paard zit. Je benen moeten stil zitten. Als je been bij geeft, geef je iets druk met je kuiten.

Een paard kan alleen op deze hulpen goed reageren als ze duidelijk en consequent gegeven worden. Als er de hele tijd maar geschopt wordt, reageert hij daar na een tijdje ook niet meer op.

Wat is nu belangrijk?

Je zet je paard aan in draf (druk met je kuit geven, niet schoppen). Zorg dat je je zweep klaar hebt. Het paard moet METEEN reageren. Bij geen reactie meteen een flinke tik geven.

Herhaal de overgang een paar keer, zodat het paard alert is op jouw hulp. (als je het goed gedaan hebt, gaat hij de tweede keer METEEN in draf!)

Dus van stap naar draf,(met 1 keer been geven) en weer terug naar stap, naar draf. enz. Zeg tegen de gene die jouw klas begeleid, wat je van plan bent en vraag of hij/zij wil kijken of je het goed doet.

Je zet je paard aan in draf, dit doet hij nu meteen. Let op dat je bij deze overgang naar draf stil zit en onbewust het paard niet weer remt, probeer er op te letten dat je je handen stil houdt.

Het is te bedoeling dat hij doordraaft. Maar, het is een manegepaard en die zijn niet gek. Drie of vier passen draf en hij gaat langzamer. Bij de eerst merkbare vertraging, geen been geven (stil zitten), maar meteen nog een tik er bij.

Als je je zweep goed gebruikt, heb je hem niet meer nodig.

Zeg tegen de gene die jou les geeft of hij/ze jou even wil helpen. Leg uit waar je moeite mee hebt, en zeg dat je wil leren om consequent hulpen te geven, en dat je graag wil weten wanneer en hoe je je zweep moet gebruiken.

Het gebruik van de zweep is alleen goed als je deze PRECIES op het exacte moment gebruikt. Dus jij geeft been, geen reactie = meteen consequent zijn.
Het paard weet na 1 seconde al wat hij precies op zijn rug heeft. Als je de les meteen goed begint, en je je paard meteen actief aan het lopen krijgt, heb je ook wat aan de les!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet ook blijven spelen met je teugels en niet de hele tijd been geven maar blijven aanleunen/aandrukken