Donderdag zonder zadel eerste keer ?

hoi ik moet donderdag voor het eerst zonder zadel paardrijden hebben jullie tips zodat ik goed kan blijven zitten en ik heb met hardlopen altijd steken krijg je die steken niet als je zonder zadel paard rijd? graag zo snel mogenlijk antwoord en tips:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

Rechtop zitten, of zelfs een klein beetje achterover. Maak je lang, ook je benen zeker niet optrekken. En ook niet knijpen! Je benen laten afhangen langs het paard, dat noemen ze wel 'haren voelen'. Uiteraard kun je zonder stijgbeugels niet lichtrijden, dus ontspan je en laat je meenemen door het paard. Ga in de wending niet naar binnen hangen, maar draai wel je hoofd mee in de richting van de wending. Dus niet je schouders! Als je erg stuitert kan het helpen om een beugelriem om het paard zijn hals te doen. Die hou je vast met 1 hand (regelmatig wisselen), en als je een beetje achteroverhangt 'trek' je jezelf wat steviger op het paard.
Laat je niet afbeulen. Als het te moelijk of te vermoeiend voor je is roept dat spanning op, en daarvan leert niemand paardrijden. Voor een beginner is eenmaal de hoefslag rond in draf, en dan eenmaal in stap, en dan weer in draf enz. een mooi schema. Wel stevig doorstappen. En dat een keer of vijf. Vervolgens ga je een paar keer in draf van hand veranderen, zodat je zelf moet sturen.
De 'truuk'van goed doorzitten is dat je in het ritme van de beweging je bekken kantelt. Lichamelijk kan iedereen dat, maar j moet het even aanvoelen. Verzet je niet tegen de beweging !! Maar laat je meenemen door het paard.
Een neem niet een paard dat heel erg mager is. Dan wordt het niks.
Een steek in je zij krijg je als je milt door een grote inspanning te weinig bloed krijgt. Als dat tijdens het paardrijden gebeurt maak je je veeeel te druk. Aannemende dat je gezond bent.
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het probleem is, ik mag niet zelf kiezen op welk paard en er is er 1 waarop je moet zonder zadel omdat die kale plekken heeft maar die is juist best smal...
teusvh
12 jaar geleden
Een instructeur moet aan zowel het welzijn van het paard als van de ruiter denken. Mag ik veronderstellen dat je niet zonder zadel moet rijden omdat dat goed is voor je opleiding, maar slechts omdat het paard geen zadel kan verdragen? En op deze manier toch is te gebruiken in de les? Ik kan die vraag niet voor je beantwoorden, maar je zou je kunnen afvragen of je als goedbetalende klant wel voldoende serieus word genomen. Maar kom, niet te somber. Gewoon proberen, en als het niet gaat eerlijk zeggen. En stoppen.
Alhoewel, nog een vraagje: zit die kale plek midden op de schoft? Zo ja, dan paste het zadel niet goed. Een goede instructeur heeft dat in de gaten vóór het paard daar last van krijgt.
Als je er geen goed gevoel bij hebt: zoek een andere manege! Waar ze goed zorgen voor hun paarden én hun klanten.

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik me nog kan herinneren, kreeg ik geen steken. Ieder mens is verschillend (en dat is maar goed ook), dus het kan bij jou anders zijn. Volgens mij moet je tijdens het rijden zonder zadel ook doorzitten, maar dat weet ik helaas niet meer zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer zo ontspannen mogelijk te blijven zitten, gewoon dezelfde houding als met zadel. In draf blijf je inderdaad doorzitten. Je hebt eigenlijk veel meer contact met je paard, dus de hulpen hoeven niet zo sterk worden gegeven.
Het is echt een hele goede oefening voor je balans en ik complimenteer jouw instructeur of instructrice! Zo leer je pas echt paardrijden. Succes en heus het is leuk!
12 jaar geleden
leun iets meer achterover dan normaal je zal merken dat dit makkelijker is met doorzitten. verder ontspan je benen niet té, een klein beetje klemmen dus (niet te veel natuurlijk).
veel suc6!!