Wat zijn de eisen wanneer je de 1500 of 5000m wil lopen op de Olympische Spelen?

En wat is het traject dat je moet volgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het Nederlandse NOC stelt best wel zware eisen omdat ze willen dat de sporters een goede prestatie neerzetten.

De Nederlandse kwalificatie eisen voor Londen waren:

Heren 1.500m 3.35.50
Heren 5.000m 13.20.00

Dames 1.500m 4.04.80
Dames 5.000m 15.05.26
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Dan moet je voldoen aan de eisen die vooraf worden gesteld door het noc/nsf. Voldoe je daaraan word je voorgedragen om mee te mogen doen aan de OS. Meestal zijn de eisen erg scherp. Nederland is van mening dat je een goed figuur moet slaan tijdens wedstrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het voordeel van lopen is dat je dat altijd en overal kan doen, waar en wanneer je maar wilt.
Je kunt dus zelf trainen.

Wil je in wedstrijdverband gaan lopen, dan zul je lid moeten worden van een atletiekvereniging.

Een vereniging - en een hele hoop informatie over de loopsport - kun je vinden via de Atletiekunie.
http://www.atletiekunie.nl/index.php?page=4

Maar liefst vier miljoen Nederlanders lopen. De loopsport is daarmee de snelst groeiende tak van atletiek in Nederland. Lopers hebben de grote voordelen van het hardlopen ontdekt; je conditie verbetert, je weerstand neemt toe, je valt er van af en je humeur verbetert. Speciaal voor deze doelgroep heeft de Atletiekunie een nieuwe website gelanceerd: www.dutchrunners.nl. Hier vind je informatie over looproutes, trainingen, de loopevenementenkalender, tips voor een verantwoorde voorbereiding op loopevenementen en natuurlijk het laatste nieuws op het gebied van loopsport.

De 5000 m is een loopnummer in de atletiek. De wedstrijd bestaat uit 12,5 ronden op een 400 meter atletiekbaan.
Hier zie je wat de top doet en daarmee wordt het ongeveer duidelijk wat de eisen zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/5000_meter_(atletiek)

Toegevoegd na 1 minuut:
En voor de 1500 meter:

http://nl.wikipedia.org/wiki/1500_meter_(atletiek)