Hoe komt het dat sommige basketballen heel veel geld kosten?

Was een tijdje geleden in een sportwinkel en er lagen ballen van 150 euro bij. Toen ik ze uitprobeerde merkte ik weinig verschil.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

De dure waren van leer en zijn veel kostbaarder om te maken. Ze houden hun vorm beter, voor binnengebruik zijn ze op den duur daardoor goedkoper. Er is een beetje een evenwicht waarbij je voldoende kwaliteit hebt. Voor 60 euro moet je een goede kunststof bal kunnen leveren naar mijn idee.
Voor volleyballen maakte het vrij veel verschil, ook voor pingpongballen wat voor kwaliteit bal je gebruikte, maar door het grote gewicht van de basketbal is de bal wat stabieler en verschilt de vlucht niet zoveel tussen de ballen. Volleyballen vervormen ook nogal veel, en dan is het wel belangrijk dat ze regelmatig vervormen, dat geldt ook voor een basketbal tijdens een dribbel, zeker in de zaal of bij een egaal asfaltveld buiten, zeker naarmate je beter kunt dribbelen begint de kwaliteit van de bal belangrijk te worden.
Voordeel van leren ballen was ook dat je met zwetende handen wat meer grip had.

Bij yahoo answers raden ze ballen aan tussen de 60 en 40 dollar van het merk Spalding. Dat lijkt wel een goede prijs/kwaliteitverhouding. De betere merken basketbal zijn Nike, Mikasa en Spalding. Mikasa maakte ook goede volleyballen, samen met Tachikara, dus daar zou ik wel vertrouwen in hebben. Als je een bal van een tientje koopt, dan zul je zeker verschil merken met een goede kwaliteit bal. Voor outdoor koopt men meestal een wat goedkopere bal vanwege de onregelmatige ondergrond en de grote slijtage op steen, waardoor je de bal al weer snel moet vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja als je een echte goede wilt hebben zou je die dure toch kunnen kopen als je een goede wilt en goed opgeblazen is. je kunt natuurlijk ook een goedkopere pakken maar die lijken wel goed maar als je ze vaak gebruikt, is het heel snel kapot. dus als je echt een goede wilt zou ik maar die van 150 euro pakken het is duur voor zo'n basketbal maar je kunt er veel mee en je kunt het heel lang gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb twee jaar geleden een basketbal gekocht voor ongeveer 10 euro en die is pas sinds 1 maand lek en daarvoor deed hij het perfect..
De dure ballen zijn officiële wedstrijdballen, deze liggen goed in de hand en je hebt er goed grip op, daar staat dan ook het logo van het team of land op, waar de bal van is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ene basketball is beter dan de ander , het gaat om het kwaliteit van de bal.
Heeft het meer grip? , als je het op de grond gooit (hoe hoog gaat hij dan?) is hij zwaar of licht , groot of klein? Heeft het misschien een merk?
De meeste basketballen komen van Amerika , sommige uit China, kan het ook daar aan liggen?