Heeft mijn pony zadeldwang?

Mijn pony bokt als je wil aangalopperen, wil niet makkelijk netjes lopen en als je wil opstappen blijft hij niet stil staan. Ik ben heel bang dat dit zadeldwang is sinds ik er een stukje over heb gelezen :(

Als mijn pony dit heeft, wat kan ik er dan tegen doen? Kan ik het oplossen zonder een dierenarts? Kan je misschien ook de rug van je pony dan masseren?? Ik hoop dat het geen zadeldwang is maar als het het wel is hoop ik dat ik het zelf kan tegengaan!!!

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Een dier is een zelfstandig wezen. Met eigen wensen en verlangens.
De een is wat volgzamer, de ander wat eigenzinniger. Net als mensen. Niet elk dier is zomaar bereid te doen wat jij wilt.
Misschien helpt respect en begrip.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Reddie, het kan ook zijn dat het zadel niet goed is, of dat het dier ergens pijn in de rug heeft. Met alleen geduld kom je er niet. Je zal ook goed alle mogelijke oorzaken moeten nalopen.
Waarom wil je er geen dierenarts bij hebben? Het is van belang na te gaan of het dier pijn heeft. En afgaande op jouw verhaal is dat heel goed mogelijk en zelfs waarschijnlijk te noemen.In dit verband vind ik zadeldwang dan ook een vervelend woord; alsof het aan het paard ligt, dat hij protesteert als het zadel hem pijn doet.

Het eerste waar ik aan denk: past het zadel wel goed? Kijk eens naar deze filmpjes (en de rest in de reeks) http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8&feature=BFa&list=ULaTVuy0e_yNw&lf=mfu_in_order
Twijfel je ook maar een beetje, haal er dan eens een goede zadelpasser bij. Dat kost wel een paar centen, maar zonder rug geen pony. Daarna zou je eens een dierenfysiotherapeut /manueel therapeut kunnen laten komen om de rug weer los te werken. Maar dat heeft pas zin, als je een goed passend zadel hebt, anders is het dweilen met de kraan open.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging: als het zadel goed is en je pony heeft geen pijn, dan is het stilstaan tijdens het opstappen een kwestie van consequent zijn. Elke stap voorwaarts betekent correctie in de zin van een stap achterwaarts laten gaan. Ookal ben je dan een half uur bezig met opstappen.
Verder is het verstandig om altijd met een krukje op te stappen. Opstijgen is nl. een flinke zijdelingse belasting van de rug waarbij vaak ook nog eens het zadel scheef getrokken wordt.