Wat zijn de beste oefeningen om pijn in het heupgewricht te voorkomen?

Zie http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Anatomie/Overig/Heupen.htm
bij het kopje 'Letsel aan het heupgewricht', de derde alinea (vanaf Een scheuring.......... en wedstrijden).

Ik ben een beginnend hardloper (vrouw, leeftijd 22) met goede, aangemeten hardloopschoenen en en ik houd mij aan een hardloopschema voor beginnende hardlopers. In november 2013 kreeg ik tijdens het hardlopen pijn in mijn heup (op lieshoogte) en heb daardoor een tijd niet kunnen hardlopen. Het is een pijn wat omschreven staat op de bovenstaande website. Ik heb het alleen in mijn linkerheup. Nu heb ik een anderhalve maand niet hardgelopen en ben ik vandaag weer rustig begonnen met 2 min. lopen, 2 min. wandelen (5x), maar ik heb er weer last van.

Wat zijn goede verstevigende oefeningen om te zorgen dat deze pijn weggaat? Zijn er nog andere tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

De anatomie van het vrouwelijk bekken, de heupen en klachten bij hardlopen zijn nogal complex. Daar is geen algemeen antwoord op te geven dat altijd goed is.
Een goed onderzoek van de rug, heupen, knieeen en enkels en de observatie van de stand bij die gewrichten en de analyse van de bewegingen is nodig om iets zinnigs te kunnen zeggen. Een sportarts, of een goede sportfysiotherapeuten kunnen je adviseren. Voor de huisarts is dit ook een brug te ver, tenzij het een huisarts is die voor dit type blessures een bijzondere belangstelling heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar is hier moeilijk op te antwoorden omdat je niet weet wat het echte probleem is.
Je moet ook weten dat lopen in het begin pijn doet. Zoals ze zeggen No pain no game.
Strechoefeningen kunnen een oplossing geven. Squads in de fitneszaal kunnen ook helpen. Lopen op een loopband is niet zo belastend.
Maar het beste is toch dat je een dokter raadpleegt, om vast te stellen wat echt het probleem is.
Robby BB