Mag je stoppen wanneer je wilt, ondanks een kaar abbonoment bij de sportschool?

Ik heb een jaar abbonement bij een sportschool (fit4free), maar vind het niet meer leuk. Mijn familie zegt dat je tegenwoordig wettelijk gezien mag stoppen wanneer je wilt, en dat een sportschool je niet nog een jaar lang kan laten betalen als je nooit heen gaat. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (3)

Dat zou iets te mooi zijn.

Je sluit in eerste instantie een abonnement af voor een bepaalde tijd, vaak een jaar. In dat jaar kun je tussentijds niet opzeggen. Als dat wel mag, dan kan de sportschoolhouder je toch verplichten de abonnementskosten te betalen (en kun je dus net zo goed blijven.)

Als die eerste contractsperiode voorbij is, kun je opzeggen, met een opzegtermijn van een maand.

Stel dat je op 01-01-2014 het abonnement het afgesloten. Dan loopt het tot en met 31-12-2014. Wil je ervan af met ingang van 2015, dan moet je uiterlijk 01-01-2014 opzeggen. Is het al 2015 dan kun je op elk moment opzeggen en gaat op dat moment de opzegtermijn van een maand in (en in die maand lopen de kosten uiteraard ook door.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Datum vertypt: lezen als:

Stel dat je op 01-01-2014 het abonnement hebt afgesloten. Dan loopt het tot en met 31-12-2014. Wil je ervan af met ingang van 2015, dan moet je uiterlijk 01-12-2014 opzeggen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tenzij het aangaan van de volgende jaarcontracten weer een zelfgemaakte bewuste beslissing is geen stilzwijgende verlenging. Daar zijn truckjes voor om dat gedrag te sturen, zoals bij verlenging stilzwijgend om te zetten naar dure maandcontracten en de klant actief te benaderen met de mogelijkheid om deze om te zetten naar een volgend jaarcontract met korting.
Computoon
9 jaar geleden
Inderdaad. Maar ik geloof dat vraagsteller verlenging niet ziet zitten. Heb het idee dat de sportschoolbranche zich een slecht 'verliezer' heeft getoond toen de wet in ging.
Toen jij je abonnement afsloot, stond er zeker in wat je moet doen en waar je wel of geen recht op hebt. Niet iedere sportschool kent dezelfde regels. Je moet dus goed je contract er op nalezen en dan weet je precies waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
De wet gaat boven eventuele ongunstigere voorwaarden van de sportschool.
Een jaar abonnement is een jaar abonnement dus je zit er gewoon aan vast ik raad ook aan om eerst een strippenkaart te nemen de meeste sportscholen hebben die nog want dan heb je meestal 10 keer als je het dan nog leuk lijkt kun je altijd nog een abonnement nemen maar je weet dan wel waar je aan toe ben