Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel soda moet ik aan het zwembadwater toevoegen om het naar 7,2 te brengen vanuit 6,5?

ik wil soda gebruiken om de ph waarde van mijn zwembad te verhogen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
25.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Onderzoek eerst de invloed op de pH van 10 gram per kuub en extrapoleer daaruit wat er nog bij moet .
Een exacter antwoord kan door de ontbrekende variabelen niet gegeven worden, de hoeveelheid zwemwater en de hoeveelheid en soorten zouten/stoffen die in het water zitten zijn niet gegeven.
Leen ergens een goede pH meter met elektroden, de stripjes zijn minder nauwkeurig en kunnen als stof een reactie met de gebruikte chemicalien aangaan waardoor de weergave van de pH niet alleen weinig nauwkeurig , ook nog eens onjuist kan zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat er niet eerder een antwoord met waarden is gegeven. Na veel te hebben gelezen en gerekend heb ik de volgende test gedaan met deze resultaten.
Zwembad ongeveer 25 m³
pH waarde 6,9
200 gram kristal soda ( schoonmaak soda, droog water, CaCO3 . 10H2O Dit is anders dan ongehydrateerd, dat een wit poeder is ipv korrels)
Hiermee steeg de pH naar 7,2
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding