Heeft watertemperatuur invloed op de zwemprestaties bij belangrijke toernooien?

Ik keek afgelopen week naar het EK zwemmen en ik droeg me dus af of de tijden anders zullen zijn als de watertemperatuur ook wijzigd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel natuurlijk niet extreem koud water.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
3.3K

Het beste antwoord

Inderdaad zijn zwemprestaties afhankelijk van de heersende watertemperatuur in een wedstrijdbad. In “koud” water zullen in het algemeen de zwemtijden minder scherp zijn dan in “warm”water.

Bij hogere temperatuur neemt de viscositeit, de stroperigheid van water af, waardoor de weerstand afneemt. Hierdoor is minder energie nodig, om je door het water voort te bewegen.

Door hogere temperatuur neemt ook het drijfvermogen af, waardoor er meer energie nodig is, om aan het oppervlakte te blijven, echter dit is slechts zo gering dat dit nauwelijks invloed heeft op onze zwemprestaties.

Wanneer de watertemperatuur 23.1 graad Celsius of lager is, treedt er altijd afkoeling van ons lichaam op, met onder andere als nadeel dat:

Er een steeds toenemende dosis energie nodig is om de nodige lichaamswarmte te leveren. Dit gaat uiteraard ten koste van de voortstuwingsenergie, met als gevolg een snellere uitputting.
Het bloed trager gaat stromen, met als gevolg een vertraagde aan- en afvoer van energie- en afvalstoffen aan de cellen.
De spieren hun soepelheid verliezen, met als gevolg een groter energieverbruik om “normaal” te kunnen functioneren.
De stijfheid van bindweefsel in onder meer gewrichten niet vermindert zelfs kan toenemen.
De ademhaling moeilijker verloopt door de grotere spierspanning op de borstkas, met als gevolg een verkleining van de vitale capaciteit
Kortom de zwemsnelheid zal in “koud” water inboeten; de voortstuwing vraagt steeds meer energie.

Een te hoge watertemperatuur is trouwens ook niet goed, omdat de zwemmer dan zijn warmte, die bij inspanning ontstaat, niet goed kwijt kan.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jazeker!

Het bepaald buiten het koelend vermogen voor de zwemmers, ook de viscociteit van het water, en daarmee de remming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn gezonde verstand zegt mij dat de temperatuur wel degelijk te maken heeft met de prestatie.
Hoe kouder het water hoe meer de spieren verstijven en dus die soepelheid missen die je voor een optimale prestatie nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Door ijs is het bijvoorbeeld lastig zwemmen