Sporten & goed strekken. Een goede sport hiervoor is yoga.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Elke dag 2 uur sporten.. turnen of atletiek doen het daarbij goed..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deze oefeningen dagelijks doet zul je wel lenig worden.

http://www.lijnenenzo.nl/oefeningen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel rekken en strekken en voedsel met calcium eten, voor gezonde stevige botten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sporten.
rekken en strekken
alles wat hier boven staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lenigheid is vaak genetisch bepaald. Als je lenig wilt worden heeft het geen zin om de klassieke rekoefeningen te doen. De spier raakt gewend aan de rek en de pijntolerantie neemt toe. Na het rekken zullen de spieren weer terugveren naar hun oorspronkelijk vorm. Het enige wat je oprekt is je pijngrens.

Er zijn wel rekmethodes die ervoor zorgen dat de spiervezels niet geheel terugveren naar hun oorspronkelijke vorm. Ze worden de PNF methode genoemd of de hold-relax methode. Dit houdt kort gezegd in dat wanneer je de spier op lengte hebt, je vervolgens de betreffende spier aanspant.

Gr. Simon
www.optimaalsporten.nl