Wat zijn de regels in Thailand bij het verkrijgen van een Boeddha?

Als je in Thailand een Boeddha wil zijn daar regels voor,waar op te letten?

Toegevoegd na 2 uur:
eigenlijk gaat het meer om zo'n boeddha hangertje voor om de hals met een leuke gouden ketting.

Toegevoegd na 4 dagen:
Dus als ik een boeddha beeldje koop voor in een hangertje te laten zetten.
Moet deze dan gezegend zijn bij de tempel.

Toegevoegd na 4 dagen:
Dus als ik een boeddha beeldje koop voor in een hangertje te laten zetten.
Moet deze dan gezegend zijn bij de tempel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.6K

Het beste antwoord

Een boeddha beeld die koop je niet voor jezelf!
Die krijg je.

Boeddha zelf, die kan je niet verkrijgen. Alleen in je hart sluiten.

(edit: ik ben zelf 3x in Thailand geweest en een 6 jaar lange relatie gehad met een Thaise, en ken de Thaise community in Nederland net zo lang).

Toegevoegd na 5 minuten:
Boeddhisme is geen geloof, maar eigenlijk een les over leven. Er zijn vele boeddha's waarvan je kan leren om zo het beste uit jezelf te halen en met jezelf in het reine te komen/blijven.

tip: Bezoek eens de buddharama tempel in Waalwijk.
Erg mooi van binnen, ik ben er een aantal keer geweest. Er is een monnik aanwezig.

Toegevoegd na 8 uur:
omdat de vraag is bewerkt nadat ik antwoord gaf, moet ik mijn antwoord ook weer aanpassen aan de hernieuwde vraag.

Een gouden ketting, daar zal je belasting over moeten/kunnen betalen bij aankomst in Nederland.
Over een simpel hangertje niet.
Nogmaals, een beeld van een boeddha, koop je niet voor jezelf, dat zal een gift van iemand moeten zijn naar jou, wil het zijn juiste werken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen geloven dat je voor jezelf geen Boeddhabeeld mag kopen, omdat dit anders ongeluk zou brengen. Dit verhaal is lang geleden in onze Westerse wereld gebracht en vindt zijn oorsprong in een Chinese traditie uit lang vervlogen tijden. Het verhaal gaat dat vroeger arme mensen in China, die ernstig ziek waren van rijke mensen een Boeddhabeeld kregen. Dit beeld moest geluk en vooral beterschap brengen. Als de zieke dan weer beter werd, moest hij/zij het Boeddhabeeld weer teruggeven. Net zoals het met veel verhalen gaat, is dit verhaal verworden tot de fabel van het niet voor jezelf mogen kopen van een Boeddhabeeld. Natuurlijk kan ieder voor zichzelf een Boeddhabeeld kopen, als de intentie goed is en het beeld met respect en eerbied behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betreft hier de Boeddha's uit Thailand. En de voor hun geldende gebruiken. Mijn Thaise ex, kocht nooit een boeddha beeld voor haarzelf. Persoonlijk boeit het mij niet of iemand wel of niet zo een beeld voor zichzelf koopt. Ik zeg alleen waar ik ervaring mee heb. That's all.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dee ik dus ook, en werd toch bij de duane staande gehouden voor de ketting. ivm belasting.

Andere antwoorden (5)

Of je een Boeddha krijgt of koopt maakt niet zoveel uit, maar je wil hem wel mee naar huis nemen natuurlijk.
Antieke Boeddas mogen niet worden uitgevoerd maar degenen die bij bosjes in de winkeltjes staan mogen wel uitgevoerd worden. Is dat wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op dat je het beeld met respect behandelt. Eigenlijk mag je sowieso geen boeddhabeelden meenemen uit Thailand, omdat het religieuze voorwerpen zijn. Maar als je één beeldje koopt en meeneemt (dan is duidelijk dat je er niet mee wilt gaan handelen), en als je vertelt dat je boeddhist of minstens geïnteresseerd in boeddhisme bent en het beeldje een ereplaats in je huis zal geven, wordt het vaak wel toegestaan. Overigens: wat mij betreft moet je dit alleen doen als het ook wáár is.

Let dus ook op hoe je het beeldje in je bagage meeneemt. Niet ergens tussen je vuile ondergoed gepropt, maar netjes beschermd in een doosje.

Als laatste om op te letten: koop alsjeblieft geen los boeddhahoofd. Die zijn in Nederland populair, maar in een boeddhistisch land onthooft je een boeddha niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet veel toe te voegen aan de antwoorden, maar omdat je na twee uur zelf een toevoeging doet:

Zo'n boeddha hangertje kun je net zo goed hier in een wereldwinkel kopen.

Dat heeft niets te maken met "het verkrijgen van een Boeddha".

De Boeddha was trouwens niet zo van de gouden kettingen hoor. Die prefereerde simpele eenvoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Boeddha hangertje mag je gerust kopen in Thailand.
Bij het meenemen adviseer ik om 'm gewoon om je nek te hangen. Wordt er al naar gevraagd, dan vertel je de waarheid: Waar je 'm gekocht hebt, en dat je uit respect voor Boeddha het ding om je nek wil. Je kunt er eventueel nog aan toevoegen dat je elke morgen de Boeddha zult vragen om jou te beschermen, voordat je 'm omhangt (zoals ik heb geleerd van mijn Thaise vriend in Thailand).

Een Boeddha beeld kopen zal niemand jou verbieden in Thailand. tip: Neem een bevriende Thai mee, die je kan adviseren en helpen.
Je mag een Boeddhabeeld niet uitvoeren. Wat ik heb gedaan met meerdere beeldjes, is het beeld in dik carbonpapier wikkelen en dan in je koffer. Dat schijnt niet te zien te zijn. Ook dit was een tip van mijn Thaise vriend.
Het is tot nu toe inderdaad altijd goed gegaan.

Als je een Boeddhabeeld eenmaal thuis hebt, zorg er dan voor dat het altijd met het gezicht naar een deur staat gericht, en zet het niet op de grond. Op die manier toon je het respect waar de Thai zo op gesteld zijn.
Bovendien zal de Boeddha jou bescherming bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddhabeelden smokkelen?
Vind ik ook niet zo respectvol. En dat met het gezicht naar de deur ter bescherming lijkt mij ook een fabel, heb ik op officiele Boeddhisme sites e.d. nog nooit gelezen.
Een beeld is een beeld.
Volgens mij zijn er in Thailand talloze souvenirwinkels waar je zoiets kan kopen!