Ik ben 16 en wil alleen naar londen reizen, mag ik alleen vliegen?

Ik ben nu 16 en wil graag in de zomervakantie in m'n eentje, of met een leeftijdsgenootje, naar londen reizen. Zou ik dan alleen mogen vliegen? en moet er in Londen iemand zijn die mij opwacht/heb ik nog begeleiding nodig in het vliegtuig? En is het mogelijk om met een Id-kaart te reizen, Ipv met een paspoort? Ik ben vorig jaar met een ander gezin naar kroatië gereden en het enige wat ik toen bij me had was een ID-kaart en een papiertje waarop m'n ouders in het nederlands en engels hadden vermeld het eens te zijn met mijn reis. Moet ik dat ook hebben als ik naar Londen ga?

Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben! Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
6.2K

Het beste antwoord

Ja, volgens expedia mag je alleen vliegen, maar ze raden het zeer aan contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt, de regels verschillen nogal namelijk. Maar in jouw geval denk ik dat je gewoon zelfstandig kunt vliegen.
http://www.expedia.nl/pub/agent.dll?qscr=hgen&rhtx=HTX_FLTGPTC&hfnm=h_FW_default.htx#travs

Met de trein kan je zelfstandig vanaf 11 jaar voor zover ik hier kon lezen, dit is wat minder gedoe misschien, en ik dacht ook goedkoper.
http://www.nshispeed.nl/nl/tarieven-en-kortingen/overige-kortingen-met-de-trein#kinderkorting

En ja, jij kunt ook gewoon met je ID card reizen.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56696

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vond nog een hele handige site, waar alle info over vliegreizen, treinreizen en bootreizen op een rij staan. Heel handig! Met de boot kan natuurlijk ook ja, zoals al gezegd hier.

http://www.naar-engeland.eu/
http://www.stenaline.nl/ferry/londen/

Je kan ook vanaf élk treinstation in nederland, naar Londen, en de hele trip in één keer boeken.

.http://www.londenanders.nl/mod.php?mod=informasi&op=showinfo&intypeid=44
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag inderdaad met een ID-kaart reizen, verder mag je niet onder de 18 reizen zonder een begeleider, dus jij mag niet alleen gaan reizen mits er iemand meegaat die 18 of ouder is. Verder doet het er niet toe of er iemand of je wacht daar of niet, dat is namelijk niet de verantwoordelijkheid van het vliegtuigmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout. Onder de 18 mag je wel alleen reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet per vliegtuig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel per vliegtuig.
"De service voor onbegeleide minderjarigen is vaak verplicht voor kinderen van 5-14*, maar facultatief voor tieners (leeftijden 15-17). De leeftijdsvereisten zijn afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarmee zij vliegen. "
Als 16-jarige mag je met bijna alle luchtvaartmaatschappijen reizen zonder begeleiding. (De KLM heeft bijvoorbeeld14 als limiet) (controleer het zekerheidshalve wel even).

En ja: Je mag reizen met een ID-kaart.

(er zijn trouwens ook nog andere opties dan vliegen he, met de boot van de Stena-line is ook erg mooi. Er gaat een directe trein van Harwich naar Londen vv.
Als je de "boattrain" vanuit Londen haalt, dan haal je ook altijd je boot, omdat de boot op de trein wacht).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snelste is uiteraard vliegen.
ja het mag , als ik jou was zou ik met de bus gaan, het is echt super goedkoop!!! wel kan het zijn dat je vertraging hebt, maar voor 20 euro naar Londen... klinkt aantrekkelijk :)
je kan er dan bij kiezen of je bij calais via de boot wil of via de ondergrondse trein (met bus dus.)