waarom is een zwembad altijd blauw?

m'n ouders hebben een camping in frankrijk gekocht 5 jaar geleden, en we hebben er een zwembad bij, in het zwembad zit een liner, maar die is niet blauw ofzo, eigenlijk is alles wit, en er zit water in.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
5.4K

Het beste antwoord

In de quest stond het antwoord:

"Wie wel een heeft gedoken kent het verschijnsel: hoe dieper je onder water bent, hoe blauwer de omgeving lijkt te worden. De reden is dat water bijna het hele spectrum van het licht filtert, behalve blauw!
Vanaf een meter of 3 onder water zijn alle andere kleuren niet meer te zien. Wat gebeurd dus als je de wanden van het zwembad rood maakt? Dan lijkt het net alsof je in bruin of grijs water zwemt. En de meeste mensen vinden het niet aantrekkelijk om daar in te duiken.

Voilá :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zonnestralen die door water gaan, hebben eigenlijk alle kleuren in zich. Water absorbeert ("slikt in") echter 100 maal meer rood licht dan blauw licht
diezelfde zonnestralen worden ook weerkaatst door het water. Blauw licht wordt 5 maal meer weerkaatst door water dan rood licht

Die laatste twee verschijnselen treden echter pas op als het water dieper is dan ongeveer een halve meter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ik heb ook gehoord dat (en t is ook wel logisch) dat he liever in een blauw zwembad spingt dan een waar de bodem en randen zwart van zijn.. Omdat je dan natuurlijk nuet weet waar je in springt en hoe diep het is, daarom doen ze blauw---- verder is het antwoord hier boven helemaal goed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft met de weerspiegeling van de hemel te maken. Net als waarom de oceaan blauw kleurt in het buitenland, terwijl het water gewoon kleurloos is.